18.Venedik Mimarlık Bienali, Türkiye Pavyonu. Fotoğraf: Rachele Maistrello.

Venedik Mimarlık Bienali Açılıyor

/

Dünyanın en önemli mimarlık etkinliklerinden Venedik Bienali 18. Uluslararası Mimarlık Sergisi, 20 Mayıs Cumartesi kapılarını açıyor. Mimar, akademisyen ve yazar Lesley Lokko’nun küratörlüğünde, Geleceğin Laboratuvarı / The Laboratory of the Future başlığıyla düzenlenen bienalde Arsenale ve Giardini bölgelerinde yer alan ana sergilerin yanı sıra Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 63 ülkenin pavyon sergileri yer alıyor.

Arsenale’de yer alan Türkiye Pavyonu’nda, küratörler Sevince Bayrak ve Oral Göktaş’ın Hayalet Hikâyeleri: Mimarlığın Çuval Teorisi adlı projesi sergilenecek.

18.Venedik Mimarlık Bienali, Türkiye Pavyonu. Fotoğraf: Rachele Maistrello.

Odağına mevcut olanı anlamayı ve dönüştürmeyi alan Hayalet Hikâyeleri: Mimarlığın Çuval Teorisi, terk edilmiş binaları yıkmak ya da kaderine terk etmek yerine, onların hikâyelerini dinlemeyi ve anlamayı öneriyor.

Yapılan bir açık çağrıyla Türkiye genelinden çok sayıda âtıl kalmış bina belgelenerek kolektif bir arşiv oluşturuldu. Küratörler bu yapıları “geleceğin laboratuvarı” teması ile ilişkilendirirerek; mimarlık dünyasındaki köklü değişimler, yapay zekâ, robotlar gibi yeni teknolojilerden de faydalanarak nasıl dönüştürebileceğimize dair araştırmaları pavyonda sergiliyor ve öneriler getiriyor.

Kahramanmaraş İl Özel İdare Binası: Üç renkli cephe kaplaması sökülmüş̧ ve yakında tamamen yıkılacak olan binanın anısına kaldırımda rengârenk dev bir pasta duruyor. İnsanlar, dev yapıya bir veda olarak, arka planda sökümü başlamış̧ bina ve pastayla selfie çekiyor, Kahramanmaraş, 2022. ©Ömer Koç, DHA

Küratörler sergiyi hazırlarken, Elizabeth Fisher’ın Evrimin Çuval Teorisi ile bu kuramı edebiyata uyarlayan Ursula K. Le Guin’in Kurgunun Çuval Teorisi metinlerinden ilham aldı. Fisher, insanlara ait ilk kültürel aracın, sanılanın aksine, sivri ve keskin av araçları yerine içinde sebzelerin taşındığı bir çuval olabileceğini iddia ederken; Le Guin, Fisher’ın bu düşüncesini kurmacaya uyarladı. Kahraman olmayan sıradan karakterlerin, hayatı bütün iniş çıkışlarıyla yaşadığı sürükleyici hikâyelerini anlattı.

Hayalet Hikâyeleri: Mimarlığın Çuval Teorisi de Le Guin’in kurgusunun mimarlıktaki izlerini sürüyor ve kahraman yapıların başarı öyküleri yerine terk edilmiş̧ yapıların hikâyelerini dinlemeyi ve anlamayı öneriyor.

18.Venedik Mimarlık Bienali, Türkiye Pavyonu. Fotoğraf: Fatih Yılmaz

Bulut ve Tezgâh

Sergi tasarımı iki ana bölümden oluşuyor: Bulut ve Tezgâh. Bulut, Aralık 2022’de yapılan açık çağrıyla toplanan, Türkiye’nin farklı şehirlerinden kullanılmayan gökdelenler, oteller, okullar, hastaneler, restoranlar ve sosyal tesislerden oluşan Hayalet Hikâyeleri seçkisini içeriyor. Tezgâh ise küratörlerin hazırladığı Mimarlığın Çuval Teorisi için Bir Manifesto’nun on beş maddesine referans veren on beş masadan oluşuyor.

İlginizi çekebilir:  Klimt’in Fräulein Lieser'ı 32 Milyon Dolara Satıldı

Tezgâh’ta, var olan yapıların nasıl dönüştürülebileceğine dair sorular, teoriler, çelişkiler, araç gereçler, yöntemler ve hayaller sergileniyor. Hikâye, Teori, Bağımlılık, Hayaletler, Entropi, Son Kullanma Tarihi, Neden Yıkıyoruz?, Olay Yeri İnceleme, Concrescere, Tamir Dükkânı, Venedik Tüzüğü– Dönüştürülmüş, Mevcuttan Öğrenmek, Test Sürüşü, Dönüştürenler ve Havuz başlıklarından oluşan manifesto metninin tamamına linkten ulaşmak mümkün. Ayrıntılı bilgiye https://turkiyepavyonu23.iksv.org/ adresinden ulaşabilirsiniz.

18.Venedik Mimarlık Bienali, Türkiye Pavyonu. Fotoğraf: Fatih Yılmaz

Kitap

Öte yandan projeye Sevince Bayrak ve Oral Göktaş tarafından hazırlanan bir kitap da eşlik ediyor. Açık çağrı ile toplanan hayalet hikâyelerinden örnekleri, sergi tasarımını ve Sevince Bayrak’ın manifesto maddelerinden yola çıkarak yazdığı metni de içeren kitabın İngilizce cildi Venedik Mimarlık Bienali’nin mağazalarından, ListLab yayınlarından ve ListLab’in anlaşmalı tedarikçilerinden edinilebilecek.

Kitabın Türkçesi ise Yem Kitabevi başta olmak üzere seçili kitabevlerinden alınabilecek. Her iki kitap da ayrıca, İKSV’nin çevrimiçi mağazası magaza.iksv.org’da satışa sunulacak. Kitabın tasarımı, projenin grafik tasarımından da sorumlu olan Esen Karol’a ait.

18.Venedik Mimarlık Bienali, Türkiye Pavyonu. Fotoğraf: Rachele Maistrello.

26 Kasım’a kadar Açık

İKSV’nin koordinasyonunda düzenlenen Türkiye Pavyonu, TC Dışişleri Bakanlığı himayesinde, TC Kültür ve Turizm Bakanlığı katkılarıyla, Schüco Türkiye ve VitrA eş sponsorluğunda gerçekleştiriliyor. Türk Hava Yolları, havayolu partneri olarak destek veriyor.

Türkiye, İKSV’nin girişimi ve 21 destekçinin katkılarıyla, bienalin ana mekânlarından Arsenale’deki Sale d’Armi binasında 20 yıllığına kiralanan mekân vesilesiyle 2014’ten bu yana Venedik Mimarlık Bienali’ne katılıyor. Türkiye Pavyonu Seçici Kurulu’nda Aslı Çiçek, Prof. Dr. Ayşen Savaş, Neyran Turan, Han Tümertekin ve Ertuğ Uçar yer alıyor. Venedik Bienali 18. Uluslararası Mimarlık Sergisi 26 Kasım’a kadar açık kalacak.

Sevince Bayrak, Oral Göktaş. Fotoğraf: Fatih Yılmaz

Türkiye Pavyonu hakkında

Küratörler: Sevince Bayrak, Oral Göktaş
Proje Ekibi: Aysima Akın, Kevser Reyyan Doğan, Merve Akdoğan
Araştırma Ekibi: Doğu Tonkur, Taylan Tosun
Araştırma Asistanları: Berke Şevketoğlu, Hatice Bahar Çoklar, Duygu Saygı
Sergi Tasarımı: SO? Mimarlık ve Fikriyat
Grafik Tasarım: Esen Karol
Yazılımcı: Özhan Binici

Previous Story

Kraliçe’nin Köpekleri Tasarımın Başrolünde

Next Story

Diyarbakır Sanat Merkezi Arşivi Erişime Açıldı

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.