British Museum, 7 Kasım’da 20. yüzyılın önde gelen grafik sanatçılarından biri olarak tanınan Pablo Picasso‘nun baskı eserlerini içeren büyük bir serginin açılışını yapacak.
Sergide sanatçının hayatını ve tutkularını yansıtan yaklaşık 100 baskı yer alacak. Savaş karşıtı bir tablo olan “Guernica” gibi başyapıtlarıyla tanınan Picasso, olağanüstü görüş yeteneğiyle biliniyor.
Koleksiyon, sanatçının 1904 yılında yaptığı ve baskı resim tarihinin en büyük başarılarından biri olarak kabul edilen ilk profesyonel baskısından, yaklaşık 87 yaşındayken yaptığı çarpıcı bir baskı serisi de dahil olmak üzere 1960’lardan sonraki dikkat çekici çalışmalarına kadar uzanacak.
British Museum’un modern ve çağdaş baskılar küratörü Catherine Daunt, Picasso baskılarının onun “dur durak bilmeyen yaratıcılığını, merakını ve imge yaratmanın yeni yollarını bulma hevesini” ortaya koyduğunu söyledi.
“Baskı resmini sadece bir imgeyi yeniden üretmenin bir yolu olarak değil, tuval üzerinde yapılamayan bir şeyi kağıt üzerinde yapmak olarak görüyordu” diye ekledi.
“Picasso: printmaker” başlıklı sergi, profesyonel bir sanatçı olarak yaptığı ilk baskı olan ve bir deri bir kemik kalmış iki figürün güçlü bir tasviri olan 1904 tarihli “The Frugal Meal (Tutumlu Yemek)” ile açılacak. Sevgililerinden biri olan Fernande Olivier bir keresinde bu tabloyu “yoksulluğun ve alkolizmin yoğun bir ifadesi” olarak tanımlamıştı.
Daunt şöyle diyor: “O dönemdeki çalışmalarının çoğu … melankolik bir tondaydı … [Bu] resimlerinin çoğunun mavi ve yeşil bir palete sahip olduğu mavi döneminde yapıldı. Kısmen Montmartre’da çevresinde gördüklerini yansıtıyordu. Çevresinde görece yoksulluk içinde yaşayan pek çok insan vardı – alkolikler, seks işçileri, gezgin sanatçılar, kendisi gibi diğer sanatçılar.”
Sergide, 2014 yılında British Museum tarafından satın alınan 347 Süit’ten en fazla sayıda baskı yer alacak. Adını yaprak sayısından alan süit, 1968’de yedi ay boyunca, bir baskı resim faaliyeti patlamasıyla yaratıldı.
Daunt bununla ilgili şu ifadeleri kullanıyor: “Mirasını ve sanat tarihine katkısını, özellikle de saygı duyduğu sanatçılarla ilgili olarak düşünüyordu. Bu süit, tüm bu düşünce ve kaygıların bir dışa vurumudur ve fikirlerin, anıların, fantezilerin ve gözlemlerin görsel bir günlüğü olarak işlev görüyor.”
1973’te ölen Picasso bu seri için şöyle demişti: “Çizerken karakterlerimi saatlerce izliyorum ve birçok çılgınca şey düşünüyorum; bu benim kurgulama yöntemim.”
347’den sadece beş baskı daha önce gösterilmişti; British Museum’daki sergide 28 baskı yer alacak. Daunt, setin tamamının neden sergilenmediği sorusuna, galerisinde genellikle yaklaşık 100 eser için yer olduğunu söyledi: “Bu güzel süit [aynı zamanda] oldukça tekrarlayıcı… Picasso genellikle bir günde altı, yedi hatta sekiz baskı yapıyordu ve bir tema üzerinde duruyordu… Picasso’nun baskı resimlerinin tamamına bakmanın aslında daha ilginç olduğunu düşündük.”
Picasso, 347’de, ilham perisi ve ikinci eşi Jacqueline Roque’u akrobatlardan biri olarak tasvir ettiği sirk ve bazıları 1960’larda sergilenemeyecek kadar açık bir erotik tona sahip olan sanatçı ve modelleri gibi kariyeri boyunca onu meşgul eden konulara geri dönüyordu.
British Museum’un Picasso baskıları koleksiyonu son yıllarda dramatik bir şekilde büyüyerek 500’den fazla eserle Birleşik Krallık’taki en büyük koleksiyon haline geldi.Müzenin bağışçısı Hamish Parker, Picasso’nun Yunan ve Roma sanatı ile mitolojisine olan ilgisini yansıtan ve 1930-1937 yılları arasında yapılan 100 gravürden oluşan 347 ve Vollard Süiti adlı iki ünlü serinin satın alınmasını sağladı. British Museum’un müdürü Nicholas Cullinan ise şunları söyledi: “Pek çok kişi Picasso’nun resimlerine aşinadır, ancak bu sergi onun bir baskı resim ustası olarak takdir edilmesini sağlamayı ve bu sanat dalıyla yaşamı boyunca yaptığı denemelerinin yaratıcılığına nasıl ilham verdiğini vurgulamayı amaçlıyor.”
“Picasso: printmaker” sergisi 7 Kasım’dan 30 Mart 2025’e kadar devam edecek.