"Metabilgi: Algoritma’nın Ritmi" - ArtDog Istanbul
OZRUH, Primitives [1], Animation, 5', 2021-2023 

“Metabilgi: Algoritma’nın Ritmi”

//

Contemporary Istanbul Vakfı‘nın hayata geçirdiği “Metabilgi: Algoritma’nın Ritmi” başlıklı grup sergisini Fişekhane Cocoon’da kapılarını açtı.

Algoritmalar, programlar özelinde teknoloji ve sanatı birleştiren disiplinlerarası üretimlere odaklanan sergide, algoritma üzerinden geliştirilen diyalogla şekillenen anlatı, bilginin kullanım biçim ve rolünü sorguluyor.

Ahmet Rüstem Ekici & Hakan Sorar, Kaynaştırılmış Form, AI görsel ve animasyon, AI Hikaye anlatımı ve ChatGPT, 1’30”, 2023

Serginin küratörlüğünü üstlenen Esra Özkan, “Bilgi ve Teknoloji”, “İnsan Dışı / İkili Olmayan” başlıkları üzerine eğilerek serginin kavramsal çerçevesini algoritmaya sorduğu sorularla şekillendirirken, derin öğrenme metoduyla öz bağımlı bir dil modeli kullanıyor. Küratörün algoritmaya, sorduğu soru ve aldığı cevapları sanatçılara yöneltmesiyle; sanatçıların yorumlarına da yer vererek kolektif diyalogla geliştirdiği anlatıyı çok sesli bir görsel dile çeviriyor.

2 Temmuz’a kadar devam edecek sergi, teknoloji insan birlikteliğine odaklanarak hem güncel sanat hem de dijital sanat üzerinden bir bakış sunmayı amaçlayan biçim ve içerik açısından ilişkilenen eserleri bir araya getiriyor.

So Kanno & Takahiro Yamaguchi, Asimetrik Diller, Robotik Enstalasyon, 2’52”, 2016

Sergide Yer Alan Sanatçı ve Sanatçı Grupları

Sergide, Ahmet Rüstem Ekici & Hakan Sorar, Ahmet Zahit Dönmez (BUG Game Lab.), Exonemo, Hamza Kırbaş, Levent Özruh, Özge Topçu, Robertina Šebjanič, So Kanno & Takahiro Yamaguchi, Solimán López, Studio Above and Below, Uğur Acil, VR Future ve ::vtol:: dijital sanat, enstalasyon gibi disiplinlerle kavramları anlama ve sunma olarak kurguluyor.

“Metabilgi: Algoritma’nın Ritmi” iki ana fikrin derinine bakmayı hedefleyen kavramsal bir çerçeve sunuyor. Bilgi, aklın erebileceği olgu olarak tanımlanırken; sergide “bilgi / information” ve “kavrayış / knowledge” terimlerinin ayrımına odaklanılıyor.

Uğur Acil, Çöl Gülü, Mixed media, 500 x 330 cm, 2023

Bilgi ve Kavrayış Arasındaki Fark

“Information” belirli ve görece dar kapsamlı derlenmiş bilgi parçası olarak tanımlanırken; “knowledge”, geçerliliği veya doğruluğu varsayılacak şekilde mümkün olan en yüksek kesinlik derecesi. Bu iki kavram arasındaki en belirgin ayrım ise bilginin varlığı ve bilginin işlenmesi, veriye dönüşmesi.

Sergi, algoritma ile kurulan diyalog aracılığıyla “metabilgi” başlığı altında, algoritmanın bize sunduğu verilerin ve medya sanatları özelinde sanatçıların yorumlarını; veri arama yolları ve veriye dönüşen bilgileri sunuyor. Bu kolektif diyalog ve araştırma “Bilgi ve Teknoloji”, “İnsan Dışı / İkili Olmayan” olmak üzere iki farklı ana başlığın organik bağını ortaya koyuyor.

İlginizi çekebilir:  UNESCO Açıkladı: "Müzeler Ortalama 155 Gün Kapalı Kaldı"

‘Information’ ve ‘knowledge’ arasındaki farka odaklanırken, bu farkın yaratmış olduğu insan merkezli ve insan merkezinden uzak bakış açılarının gündelik hayatın yoğun ritminde kullandığımız internet verilerimiz ve algoritmaların medya sanatındaki yansımalarını teknoloji, sanat birlikteliğini anlatıyor.

Özge Topçu, Mispredicted Panorama #I, Çoklu Ekran Panoramik Görüntü, Tensorflow, Midjourney ve Dall-E’nin Birleşimi, 16’09”, 2023

Bilgi ve Teknoloji: Bilgi ve teknolojinin değerinin sadece arz-talep faktörüyle sınırlı kalmadığı, yapay zeka gibi teknolojilerin bu değerleri etkileyebileceği önemle vurgulanıyor. İnsan-bilgisayar arasındaki ilişki ve diyalogla bilgiye erişme ve işleme meselesine odaklanarak Ahmet Zahit Dönmez (BUG Game Lab.), Hamza Kırbaş, OZRUH (Levent Özruh, Sara Martinez Zamora, Evan Preuss, Isaac Palmiere Szabo, Elise Wehowski), Özge Topçu, So Kanno & Takahiro Yamaguchi, Studio Above and Below, VR Future, ::vtol::’u ağırlıyor.

İnsan Dışı / İkili Olmayan (non-human): İnsan merkezli düşünceyi aşarak diğer canlıların ve doğal dünyanın da önemli birer varlık olduğunu kabul ediyor. İnsan dışı / İkili olmayan bölümünde tüm ikircikli yapıları yapıbozuma uğratmakla Rosi Braidotti’nin görüşünden referansla insan dışı varlıkları, hayvanları, bitkileri, mikropları ve yapay zeka gibi yapay varlıkların da dahil olmak üzere bu varlıkların da hak ve sorumlulukları konusunda düşünmeye odaklanıyor; doğal dünya ve diğer canlılarla olan bağlantısını yeniden kurarak; Ahmet Rüstem & Hakan Sorar, Uğur Acil ve Robertine Sebjanic ve Soliman Lopez’in eserleriyle sürdürülebilir bir geleceğe odaklanıyor.

Exonemo, Öpücük veya Çift Monitör, Mixed Media, 2’30”, 2023

Contemporary Istanbul Vakfı, sergi partneri Paribu, teknoloji partneri LG OLED evo iş birliğinde gerçekleştirilen “Metabilgi: Algoritma’nın Ritmi”, 2 Temmuz’a kadar Pazartesi hariç her gün, 11:00-18:00 saatleri arasında Fişekhane Cocoon’da görülebilecek. Contemporary Istanbul Vakfı ve sergileri hakkında daha fazla bilgiye www.ciacef.org internet sitesinden ulaşmak mümkün.

Previous Story

Salon İKSV’de Mayıs

Next Story

RS Sanat Alanı “İnsan Hikâyeleri” ile Açılıyor

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.