İhsan Oturmak’ın beş yıl aradan sonra Öktem Aykut‘ta açtığı kişisel sergisi “Çift Başlı”, sanatçının üretiminin temellerini oluşturan konuların yeni açılımlarını sunuyor. Büyük iki resmin yanı sıra, iki video, bir yerleştirme ve görece daha küçük resimlerin olduğu sergiye adını veren Çift Başlı serisi, İhsan Oturmak’ın araçlar ve özellikle özel hizmete mahsus devlet araçlarına dair sorgulamalarındaki yeni bir aşamayı gösteriyor. Birer iktidar nesnesi olan bu araçlar; telaş arz eden anlarda ne yapacağını bilemeyen, kararsız ve biçare varoluşu görselleştiriyor.
Sanatçının araçlara dair ilgisi ve onların iktidarlarının verimsizliğine yönelik eleştirisi, daha önce Çanakkale Bienali’nde gösterilmiş olan Patinaj isimli video eserde de görülüyor. Patinaj‘da son model simsiyah bir makam aracı Silvan Barajı’nın inşasının sürdüğü alanda, geleneksel olarak kurak tarımın yapılageldiği bir mevkide, çamura saplanıyor. Araç çamurdan kurtulmak için ileri geri hareket ettikçe daha da batağa gömülüyor; böylece hem araç hem de çevresi çamur içinde kalıyor.
İhsan Oturmak’ın Gözünden: Göçmenlik, Sıkışmışlık, Senkron Kayması
Oturmak’ın sergideki bir diğer video eseri İstif, sanatçının neredeyse amaçsızca bir araya gelen insan gruplarını ele aldığı resimlerinin bir uzantısını oluşturuyor. Sanatçı bu işinde izleyiciye bir güvenlik kamerasının gözünden, bir ev içine itiş kakış doluşan onlarca kişiyi dikizletiyor ve ev sahibi, misafir, yerli, göçmen kavramlarını sorgulatıyor.
Sergide yer alan diğer iki resim serisi, Arzunun Koordinatları ve İsimsiz de sanatçının yapıtında yeni epizotları haber veriyor. Ayrıca sergide, sanatçının büyük ebatlı iki resmi de izlenebiliyor. Bunlardan biri olan Dörtyol’da Oturmak, artık tamamen işlemez olmuş bir cadde kesişimindeki sıkışıklığı resmederken, bir diğeri Senkron Kayması izleyicileri 90’lı yıllardan alışkın olduğumuz bir ana haber bülteni sahnesi ile karşılaştırıyor.
Sergi 30 Mart tarihine kadar Öktem Aykut’ta görülebilir.
İhsan Oturmak, ArtDog Istanbul’a Pandemi ve Sanatçıların İç Dünyası‘nı yazmıştı.