Dirimart, 1 Aralık itibarıyla Seçkin Pirim’in “İnziva”(Retreat) başlıklı galerideki ilk kişisel sergisini ziyaretçilerle buluşturuyor. Sergi, sanatçının salgın döneminden sonra üzerine yoğunlaştığı, bireyin kendi içine dönmesi fikri ve sakin bir hayata adaptasyonun zorlukları etrafında şekillenen heykellerini ve kâğıt işlerini bir araya getiriyor.
Üretim biçimi ve ilhamını Mevlana’nın “birden bütüne” anlayışından alan Pirim’in sanatının kaynağı olan dert edindiği meseleler ve tecrübeler, son dönem işlerinde ruhsal-bedensel arınma ve içe dönüşün temsili niteliğini taşıyor.
Tekrar Eden Formlar
Günümüzün kaotik, heterojen varoluş biçimlerine karşı kendi sınırlarını zorlayan, tekrar eden formlar üzerinden yenilenmeye, dönüşmeye dair sorulara cevaplar arıyor.
Sanatçının farklı materyaller aracılığıyla neominimalist tarzda ürettiği eserlerindeki spontane formlar, sanatçının sosyal bağlantılarını ve kendi olma yolculuğunu temsil ediyor. Seçkin Pirim sergide, kökleri binlerce yıl öncesine uzanan, kendini toplumdan uzaklaştırma yöntemi olarak özetlenebilecek ‘inziva’ kavramını, inziva törelerine işaret eden bir ortam yaratarak aktarıyor.
Sergilenen İşler
Serginin girişindeki, mağara hissi veren doku ve ışık düzenlemesi ile deneyimlenen İn, kişiyi dış dünyadan soyutlayarak, ona sakin ve dingin bir an, bir içe dönüş alanı sağlıyor. Sergi alanındaki flamaları hatırlatan Gölge 1 ve Gölge 2, dini mekânlarda karşılaşılan ikiz yalnızlık/birliktelik temasına işaret eden kolektif ritüelin bir simgesi olarak izleyiciyle buluşuyor.
Mekândaki antik döneme ait bazilikalarda yaygın olarak görülen yarım daire planlı apsise yerleştirilen, sayısız katmanlardan oluşan Dört Geceden Her Biri adlı kâğıt eserler değişen duygu durumlarının form bulmuş halleri olarak ortaya çıkıyor. İnsan yaşamında iz bırakan kişilerin, duyguların, mekânların, objelerin ardından ortaya çıkan ve geri çekilme hissine tanıklık eden apsisinortasında konumlanan yerleştirmede görülen girintili çıkıntılı formlar; Pirim’in seyahat ettiği yerlerde etkilendiği, onda münzevi olma arzusu uyandıran mekânların izdüşümleri.
Sergide sunak formunda inşa edilmiş Var Olmayan Bir Geleceğin Planı ise nirvanaya ulaşmanın temsili olarak yer alıyor. Heykel, yeniden hayat bulmanın temsili bir süreci olarak her çeşit duygudan arınma ihtiyacını hatırlatan bir mabet niteliğinde, mekânda arınma noktası olarak konumlandırılıyor.
Pirim’in İnziva adlı kırk küçük kâğıt eseri özel bir mekânda Mevlana’nın inzivaya çekilip kendisini ibadete verdiği kırk güne gönderme yapıyor. Sanatçı, seçkideki işleriyle adeta günümüzde yaygın olan kişisel bilgi ifşa etme durumunun bireyde meydana getirdiği duygusal deformasyondan bir çıkış yolu arıyor.
Seçkin Pirim Hakkında
1977, Ankara doğumlu Seçkin Pirim, tekrar eden formlardan oluşan heykellerini yaşamıyla özdeşleştirir. Yerel ve uluslararası sanat kurumlarında çok sayıda kişisel ve karma sergide yer alan sanatçı, heykel ve tasarım alanında yirminin üzerinde ödüle layık görüldü. Yapıtları, aralarında Borusan Sanat, PeraMüzesi, Museum Haus Konstruktiv, Glory Yeh Museum & Sculpture Park,Yverdon-les-Bains ve Saatchi Gallery’nin yer aldığı kurumlarda sergilendi. Yer aldığı koleksiyonlar arasında Çin Ulusal Sanat Müzesi, İstanbul Modern Sanat Müzesi, Eczacıbaşı Vakfı Koleksiyonu, Odunpazarı Modern Müze,Baksı Müzesi ve Elgiz Müzesi yer alıyor. Sanatçı, çalışmalarını İstanbul ve Londra’da sürdürüyor.