Yeni Dünyanın Sanatçıları

//

Yeni dünyanın genç sanatçılarına, yeni medya sanatı ve dijital teknolojileri öğretmek için bir eğitim programı hazırlandı: Piksel Yeni Medya Misafir Sanatçı Programı.

Programın, 2020 yılı güz dönemi için başvuruları kapandı ancak eğitim, yılda iki ya da üç defa düzenlenecek ve her eğitimde en çok 15 kişilik bir grubu ağırlayacak.

Piksel Yeni Medya Misafir Sanatçı Programı, klasik anlamda, plastik sanatlar eğitimi almış, genç sanatçı adaylarına dijital sanatların türlerini, yeni teknolojileri, üretim ve düşünce yöntemlerini anlatmak, dijital teknolojiyi anlamalarına ve iş akışlarına dahil etmelerine yardımcı olmak üzere tasarlanmış bir program. Ücretsiz olarak verilecek eğitimlerin tamamı pandemi nedeniyle online olarak Zoom üzerinden gerçekleştirilecek.

Piksel Yeni Medya Misafir Sanatçı Programı’nı kısaca anlatır mısınız?

Programın yürütücülüğünü ha:ar olarak Arda Yalkın’la beraber üstlendik. Organizasyonu planlama ve gerçekleştirme tarafındaki partnerimizse Türk Bilişim Vakfı altında faaliyet gösteren, Cem Leon Menase liderliğindeki Başlangıç Noktası.

Piksel’in henüz bir bütçesi ya da kurumsal bir yapısı yok. Programda faaliyet gösteren herkes, organizasyon tarafında çalışanlar, eğitimleri veren sanatçı arkadaşlarımız dahil gönüllü olarak çalışıyor.

Buna rağmen destekçimiz olan koleksiyonerlerimiz sayesinde, küçükte olsa bir bütçe oluşturduk ve değerlendirme sonucunda programa katılması uygun görülen adaylardan, atölyelere belli bir katılım oranına sahip, sergilenebilecek olgunlukta işler üretenlere “ilk eser üretim desteği” dediğimiz maddi bir destek sağlayabileceğiz.

Bireysel destekçilerimizin yanında kurumsal destekçilerimizden olan Vagon, katılımcılarımıza uzaktan erişimle süper bilgisayarlarda çalışma imkânı sağlarken, FGA Mimarlık’ta Türkiye dağıtımcısı olduğu yazılımların lisanslarını program süresince ücretsiz kullanma imkânı sağlayacak. Normal şartlar altında bunlar da ciddi bütçeler gerektiren gereklilikler.

Bu programdaki hedefiniz nedir?

Genç sanatçı arkadaşlarımızın, teknolojiyle değişen, gelişen dünyaya ayak uydurmasını sağlamak; uzun vadede ise kendi içinde organik bağlara sahip bir sanatçı komünitesi oluşturmak.

Destekçilerinizden bahsetmeniz mümkün mü?

Gerçekten de başta Faruk Eczacıbaşı olmak üzere çok kıymetli koleksiyonerlerimiz bize inanıp, bu projeye maddi, manevi destek oldular. Katkıları sayesinde “ilk eser üretim desteği” dediğimiz bir bütçe oluşturabildik. Bireysel destekçilerimizin yanı sıra  kurumsal destekçilerimiz Ozan, Vagon ve FGA Mimarlık sayesinde de süper bilgisayarlara erişim, ücretsiz yazılımlar gibi yardımlarda da bulunabiliyoruz.

Eğitimde kullanacağınız yeni medya teknoloji ürünleri neler?

Piksel olarak eğitimlerin içeriklerine biz müdahale etmiyoruz. Her bir sanatçı arkadaşımız kendi düşünme biçimlerini, üretim araçlarını paylaşacak ve bunu kendi istedikleri uygulama araçları ve yöntemlerini kullanarak yapacaklar. Dolayısıyla bir çok araç ve yöntem öğreneceğiz.

Programın seçici kurulu nasıl oluştu?

Piksel olarak sanat dünyasının her alanından bir temsilci olsun istedik. Bu doğrultuda ilk dönem seçici kurulumuzda ha:ar ve Başlangıç Noktası dışında sanatçı, koleksiyoner, küratör ve galerici sıfatıyla her alandan bir kişi var. Burda da amacımız katılımcılarımızın gerek galerici, gerekse küratör ve koleksiyonerlerle olsun birebir iletişim kurabilmesini sağlamak, çalışmalarını onlarla paylaşabilmeleri için bir alan yaratmak.

Sanat Üretildiği Medyumdan Bağımsız Olarak Sanattır

Yeni medya sanatının ne olduğu halen tam anlaşılmıyor. Siz de tanımlar mısınız? 

Sanatı yeni medya ya da dijital sanat diye ayırmak sadece kullanılan teknik ve teknolojileri ifade için gerekli. Yoksa sanat üretildiği medyumdan bağımsız olarak sanattır.

Piksel olarak yeni medya sanatı tanımını konvansiyonel sanat yöntemlerinin değil, yeni teknik ve teknolojilerin, yöntemlerinin kullanılarak gerçekleştirilen sanat üretiminden bahsediyor oluşumuzu ifade etmek için kullanıyoruz.

İlginizi çekebilir:  Şebnem Kırmacı 2023'ün Kültür Sanat Başlıklarını Değerlendirdi

Eğitimde kullanacağınız ana yöntem nedir?

Her eğitimci kendi yöntem ve araçlarını kullanacak. Bu anlamda Piksel organizasyon olarak içeriğe müdahale etmediğinden tek bir yöntem ya da araçtan bahsetmemiz mümkün değil.

Sergi ya da Satış Yapmak Gibi Bir Amacımız Yok

Eğitim sonunda üretilen eserler satışa çıkacak mı? Sergilenecek mi?

Piksel olarak bizim misyonumuzda sergi düzenlemek ya da satış yapmak gibi bir amaç yok. Ne var ki katılımcıların gerek kurulda gerekse destekçiler arasında bulunan koleksiyoner ve sanat profesyonelleriyle organik bağlar kuracağını ve bu ilişkilierin gelişeceğini umuyoruz.

Boya, kağıt gibi Yazılım Ekipmanlar da Pahalı

Yazılımın, dijital sanat için oynadığı bugünkü rol nedir? İşlerde kullanılan yazılımlara ulaşmak ekonomik olarak zor mu?

Sanat üretiminin her alanında bir takım araç gereçler kullanıyoruz. Yazılım da bu araçlardan birisi. Herhangi bir aracın sanat üretimindeki rolü ne kadar önemliyse yazılımlar da sanat üretimi için o kadar önemli.

Özellikle ülkemizde sanat üretimi için kullanılan araç, gereçler maalesef oldukça pahalı. Boya, kağıt gibi araçlarda geçerli olan bu durum yazılım ve ekipmanlarda da aynı şekilde.

Dijital Modellenen Bazı İşler Gerçek Sanılıyor

Dijital modellediğiniz iki boyutlu bazı işler, Instagram’da heykel olarak algılanıyor. Dijital işlerin izleyiciyle buluşması alıştığımız anlamda sanata göre daha mı zor?

ha:ar için 3D olarak yaptığım heykellerle, Impossible Sculptures gibi büyük ölçekli, genellikle lightbox olarak kurguladığımız işler yapıyoruz. Gerçekten de izleyicilerin bir kısmı, resim altlarındaki yazılı açıklamalara rağmen bunları heykel olarak algılıyor. Ama bunun sebebinin dijital olmalarının getirdiği bir zorluk olduğunu düşünmüyorum. Sebeplerden biri insanların beni heykeltıraş olarak tanıması. Instagram’daki kişisel sayfamda ha:ar işlerini de paylaştığımdan gerçekle, gerçek olmayanı birbirine karıştırıyorlar ki bu çok normal. Zira her iki üretim yönteminde de heykeltıraş benim.

Bir diğer sebep ise Arda’yla elimizdeki materyalleri iyi kullandığımız için gerçeklik duygusunu başarılı şekilde yansıtabiliyor olmamız.

Sanatçılar Mühendislerle Beraber Çalışıyor

Bugünün sanatçılarının yeni dünyaya uyumu dijitalden mi geçecek sizce?

Teknoloji çok hızlı gelişiyor. Gelişmenin hızı her geçen gün de üstel olarak artıyor. Böyle bir dünyada yeni imkânları, teknolojileri, iletişim yöntemlerini kullanmak istemeyen bir sanatçı olabileceğini düşünmüyorum.

Tabii ki teknolojiyi üreten ülkeler bunları sanata bizlerden daha erken uyguluyor. Hatta sanatçılar mühendislerle beraber çalışarak yenilikleri beraber geliştiriyorlar. Dolayısıyla bu yeni dünyayı kuranlardan biri de zaten sanatçılar. Biz de Piksel olarak bu yüzden, iyi bir temel sanat eğitimi almış, yetenekli sanatçı adaylarının zamanın ruhunu kaçırmamasını sağlamayı amaç edindik.

Peki, sanat piyasasının geleceğinin yeni aktörleri dijital üretim yapabilen sanatçılar mı?

Şöyle demeyi tercih ederim: geleceğin sanatçıları, giderek daha da fazla dijital üretim araçlarını kullanacaklar.

Hatta şu anda muhtemelen hayal bile edemediğimiz yeni ekipmanları onlar kullanacak. Aksini düşünmek en basit ifadeyle naiflik olurdu.

Günümüzde hâlâ yumurta akıyla yağlı boya üreten sanatçılar olmadığı gibi, varsa da muhtemelen çalışmalarını konsepti bağlamında yapıyordur, yakın bir gelecekte de eski moda araçların bir kısmı unutulurken, bir kısmı da evrilecek. Ama tabii ki günün sonunda sanata yön veren şey malzeme değil sanatçı olmaya devam edecek.

2020 YILI PİKSEL SEÇİCİ KURULU

Bager Akbay  (Sanatçı, Eğitmen) Bengü Gün (Galeri Direktörü, Mikser)  Çelenk Bafra (Küratör, SAHA Derneği Direktörü) Feride İkiz (Koleksiyoner) ha:ar (Sanatçı, Piksel Eş Kurucusu) Yeşim Uygur Özel  (Topluluk Geliştirme Yöneticisi- Collecteurs)

Previous Story

Welt Am Draht

Next Story

Evde Kalmak Ya Da Evden Kaçmak

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.