Necdet Kalay (1932-1984) Köy Evi Village House Sunta Üzerine Yağlıboya, 29,5x34,5 cm

Taviloğlu’ndan “Bir Koleksiyoner Hikâyesi”

Koleksiyoner Mustafa Taviloğlu'nun 50 yılı aşkın süredir biriktirdiği eserlerden oluşan "Taviloğlu Koleksiyonu: Bir Koleksiyoner Hikâyesi" sergisi, İstanbul’da yedi farklı mekânda üç ay süreyle sergileniyor. Şehre yayılan serginin basın toplantısında “Bu koleksiyonun eksiksiz bir şekilde sergilenmesi en büyük arzumdu," diyen Taviloğlu'nun koleksiyonundan 903 sanatçının 2412 eseri, 15 Aralık'a kadar ücretsiz görülebilir. 

Mustafa Taviloğlu’nun 1972 yılından itibaren büyük bir tutku ve özveriyle oluşturduğu koleksiyonu, “Bir Koleksiyoner Hikâyesi” İstanbul’da yedi farklı mekânında izleyiciyle buluştu. İstanbul Resim ve Heykel Müzesi, Artİstanbul Feshane, İstanbul Sanat, Müze Gazhane, Likör Fabrikası, Galeri Eyüpsultan ve İş Sanat Kibele Sanat Galerisi gibi İstanbul’un kültür sanat haritasında önemli yedi mekana yayılan koleksiyonda 903 sanatçının 2412 eseri yer alıyor.

HocaAli Rıza (1882-1930), Pembe Ev,  Tuval Üzerine Yağlıboya, 46x65cm

Küratöryal düzenlemeleri Derya Yücel ve Marcus Graf tarafından yapılan 52 yıllık koleksiyonda Hoca Ali Rıza’dan Osman Hamdi’ye, Halil Paşa’dan Süleyman Seyyid’e, Fikret Mualla‘dan İbrahim Çallı’ya Bedri R. Eyüboğlu’ndan, Cihat Burak’a, Komet’e, Mehmet Güleryüz’e ve Burhan Doğançay’a kadar onlarca ünlü Türk sanatçının eserlerinin yanında pek çok yabancı sanatçının işleri de yer alıyor. Sanatçılar, dönemler, üsluplar, teknikler ve medyumların çeşitliliği ile geniş bir yelpaze sunan sergide, son yıllarda koleksiyona dahil olan genç sanatçıların güncel eserlerini de görmek mümkün.

Mustafa Taviloğlu: En Büyük Arzumdu

Serginin Artİstanbul Feshane’de gerçekleştirilen basın buluşmasında “Bu koleksiyonun eksiksiz bir şekilde sergilenmesi en büyük arzumdu,” diyen  Mustafa Taviloğlu, “Bu sergi, tıpkı iskambil kağıtlarından yapılmış bir kule gibi; tek bir kart dahi eksik olsa, ayakta duramaz, yıkılır. İstanbul Büyükşehir Belediyesi bu sergi için bize 3 mekân sağladı, Likör Fabrikası tek bir telefonla kullanımımıza açıldı, ana sponsorumuz İş Sanat, Kibele Sanat Galerisi’ni; MSGSÜ, İstanbul Resim Heykel Müzesi’nin salonlarını bu sergi için açtı, yine de sığamadık ve Eyüpsultan Belediyesi’nin desteğiyle Galeri Eyüpsultan sergi mekânlarına dahil oldu,” şeklinde konuştu.

MehmetGüleryüz (1938-2024), Kırmızı Araba, Tuval Üzerine Yağlıboya, 130×162 cm, 1986

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu yaptığı konuşmada “Mustafa Taviloğlu gibi sanata destek olan, sanatı büyüten, sanatçıyı üretmesi için teşvik eden ve bunu bu kadar tevazu ile taşıyan birinin varlığı çok değerli. Bu kadar tutku, ısrar, arayış olmasaydı, bu sergi bu noktaya gelemezdi. Bu ülkenin böyle koleksiyonerleri var demekten gurur duyuyorum. Tüm sanatseverleri bu büyük sergiye bekliyoruz,” dedi.

Vardal Caniş (1990-) İki Kişilik Bir Konser, Karton Üzerine Akrilik, 8×11 cm, 2024

Konuşmasında İstanbul’un dünyanın en önemli kültür sanat şehirlerinden biri olma yolunda emin adımlarla ilerlediğine dikkat çeken İBB Genel Sekreter Yardımcısı Mahir Polat ise sergiye dair şunları söyledi:

“2019 yılından 2024’e uzanan süreçte İstanbul’un kültürel ekosistemini güçlendirecek birçok mekânı şehre kazandırarak önemli bir kültür atağı tetikledik. Başkanımız Ekrem İmamoğlu’nun İstanbul’u bir kültür şehri olarak görmesi ve kültür sanata erişimi kentin tüm sakinleri için bir yaşam hakkı olarak kabul etmesinin sonucu olarak İstanbul’un iki yakası bugün birbirinden değerli sergi salonlarına ve müzelere sahip. Artİstanbul Feshane, Müze Gazhane ve Haliç Tersanesi İstanbul Sanat Müzesi’nde eşzamanlı olarak ağırladığımız Mustafa Taviloğlu Koleksiyonu, bu vizyonun ve yan yana gelerek kamusal kültür hayatını zenginleştiren bu mekânların önemli bir kazanımı olarak karşımızda duruyor. “

İlginizi çekebilir:  "Öteki Kızlar"ın Sergisi
Sergi Görseli. Fotoğraf: Sami Türk

Taviloğlu Koleksiyonu

1972 yılında Necdet Kalay’ın “Köy Evi” adlı eseri ile başlayan 52 yıllık koleksiyonun yüzde 81’ini  Türk sanatçılar oluşturuyor. Koleksiyonda 2112 eserin sanatçısı Türkiye doğumlu. Mustafa Taviloğlu yabancı sanatçıların eserlerini almaya 2010’da, kendi ifadesi ile geç bir dönemde başlıyor. Koleksiyonun yüzde 19’unu ise yabancı sanatçılar oluşturuyor.

Koleksiyonda 1740 eser ile resim öne çıkıyor. Bu rakam koleksiyonun yüzde 71.6’sını teşkil ederken,  tema bakımında incelediğinde ise 1217 eser figür, 453 eser doğa, 424 eser kent ve 336 eser soyut olarak sınıflandırılıyor. En yaşlı sanatçının 1814, en genç sanatçını 2000 yılında doğduğu koleksiyondaki sanatçıların yüzde 84’ü hayatta. Bu özellik de Taviloğlu Koleksiyonu’nu yaşayan bir koleksiyon olarak da öne çıkıyor. Koleksiyona son katılan son eserlerden biri ise Vardal Caniş’in 2024 tarihli “İki Kişilik Bir Konser” adlı işi…

Mekânlar ve Temalar

“Bir Koleksiyoner Hikâyesi” sergisi İş Sanat ana sponsorluğunda, İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), İBB Kültür Dairesi Başkanlığı (İBB Kültür), İBB Kültür Varlıkları Dairesi Başkanlığı (İBB Miras) ev sahipliğinde, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi İstanbul Resim ve Heykel Müzesi,  Altınmarka ve Eyüp Belediyesi’nin katkıları ve Contemporary Istanbul Vakfı iş birliğiyle gerçekleştirildi.

Fotoğraf: Semra Dursun

Taviloğlu Koleksiyon yöneticisi Neslihan Muratbeyoğlu Aktürk ile birlikte koordine edilen, proje tasarım ve yönetimi Ekmel Ertan tarafından yapılan serginin küratöryal düzenlemeleri Derya Yücel ve Marcus Graf; mekân konsepti ve düzenlemesi ise mimarlar Murat Tabanlıoğlu ve Emre Arolat tarafından yapıldı.

İstanbul Resim ve Heykel Müzesi’nde Taviloğlu Koleksiyonundan kronolojik bir özet sunan “Yarım Asırlık Serüven” başlıklı serginin yanı sıra koleksiyon dört tema altında farklı mekânlarda sergileniyor:

Tanıdığımız İnsanlar: İnsan ve yaşamına dair figüratif eserlerin yer aldığı bu tema, 19. yüzyıldan günümüze kadar uzanıyor. (Artistİstanbul Feshane ve İş Sanat Kibele Sanat Galerisi)

Yaşadığımız Şehirler: Kamusal alan, kent ve mimariyi konu alan eserlerin yer aldığı bu tema, 19. yüzyıldan günümüze kadar uzanıyor. (Likör Fabrikası)

İzlediğimiz Manzaralar: Doğayı merkezine alan peyzaj ve manzara eserlerinin yer aldığı bu tema, 19. yüzyıldan günümüze kadar uzanıyor. (Haliç Tersane)

Gördüğümüz Renkler: Soyut sanatın renkli dünyasını sunan eserlerin yer aldığı bu tema, 20. yüzyıldan günümüze kadar uzanıyor. (Müze Gazhane)

Sergi Görseli. Fotoğraf: Sami Türk

Her bir tema, farklı mekânlarda sergilenerek ziyaretçilere geniş bir sanat perspektifi sunan “Bir Koleksiyoner Hikâyesi”  sergisi, 15 Aralık’a kadar Artİstanbul Feshane, Haliç Tersanesi (İstanbul Sanat Müzesi), İstanbul Resim ve Heykel Müzesi, Müze Gazhane, Mecidiyeköy Likör Fabrikası, İş Bankası Kibele Sanat Galerisi ve Galeri Eyüpsultan’da görülecek.

Previous Story

Üç Kapı Sergisi Depo’da: Irkçılığa Sanatla Bakış

Next Story

Vahap Avşar’dan “Karanlık Enerji”nin Gizemi

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.