İtalyan Rönesans dönemi ustası Leonardo da Vinci’ye ait olup olmadığı halen tartışılan “Salvator Mundi” tablosuyla ilgili yeni bilgiler gün ışığına çıktı. Londra merkezli The Art Newspaper, dünyaca ünlü resimdeki İsa Peygamber’in kolları ve ellerinin resme sonradan dahil edildiğini yazdı.
İki Araştırma Gerçekleştirildi
Şu anda Suudi Arabistan Kültür Bakanlığı’na ait olan eser hakkındaki ilk bilimsel araştırma 2018 yılında Louvre Müzesi tarafından yapıldı. MIT Press tarafından yayımlanan akademik dergi Leonardo’da yayımlanması kabul edilen makaleye konu olan ikinci araştırmaya göre ise resmin ilk versiyonunda İsa’nın sadece kafası ve omuzları yer alıyordu.
Evrişimli Sinirsel Ağlarla (CNN) Araştırma
2017 yılında Christie’s müzayede evinde 450 milyon dolara satılan resim üzerinde yapılan bu araştırma bir bilgisayar mühendisi Steven Frank ve sanat tarihçisi Andrea Frank tarafından yapıldı. Evrişimli sinirsel ağlardan (CNN) yararlanılarak yapılan incelemede İsa’nın havaya kaldırdığı el ve kolun Leonardo da Vinci tarafından çizilmemiş olabileceği öne sürüldü.
Konuyla ilgili yayımlanan Salvator Mundi görselinde, kırmızıyla işaretlenen bölgelerin yüksek ihtimalle da Vinci tarafından çizildiği, sarıların da Vinci tarafından çizilme ihtimalinin olduğu, yeşillerin da Vinci tarafından çizilme ihtimalinin daha düşük olduğu mavilerin ise da Vinci tarafından çizilme ihtimalinin en düşük olduğu açıklandı. Bu analize göre küreyi taşıyan sol elin de usta ressam tarafından çizilmiş olma ihtimali düşük görünüyor.
“Leonardo’nun Baştan Tasarlamadığının Kanıtı”
Louvre’un analizinin sonuçları 2019’un ikinci yarısında yayımlanacak bir kitaba konu olacakken, kitabın basımı iptal edilmişti. The Art Newspaper, kitapta Louvre Başkanı Jean-Luc Martinez’in eserin Da Vinci’ye ait olduğu tezini desteklediğine yer verirken; Louvre araştırması ve Christie’s satışı öncesinde eserin restorasyon sürecinde çalışan Diana Modestini ise web sitesinde başın ve kutsayan elim resimle aynı evrimsel sürece ait olduğunu ileri sürmüştü. Elin üst kısmının arkasında görülen siyah renkli alanın orijinalde daha aşağı bir pozisyonda olmasından kaynaklandığını belirtmişti.
Louvre Araştırması “Da Vinci Zaman İçinde Eklemiş Olabilir” Diyordu
Louvre’un küratöryel ve restorasyon uzmanları ise -Vincent Deleuvin, Myriam Eveno ve Elisabeth Ravaud- Modestini’nin görüşüne katılmadı: Kutsama işareti yapan elin, resimdeki diğer figürlerin aksine, direkt olarak siyah alanın üzerine resmedilmiş olmasının “Leonarda da Vinci’nin yaratım sürecinin başında tasarlamadığının kanıtı” olduğunu ileri sürdü. Yine de müzenin 2018 analizi resmin zaman içinde son halini aldığını, Da Vinci’nin zaman içinde el ve kolu eklemiş olabileceği sonucuna varmıştı.