Ricardo Jarama, 2007’den bugüne Atina’da yaşayan Perulu çağdaş bir sanatçı. Figüratif resimler, çizimler ve heykeller yapan sanatçı için eskiz defterlerinin önemi büyük. İşlerini öncelikle eskiz defterlerinde tamamladıktan sonra akrilik boya ile tuvale ya da karışık teknikle daha büyük boyutlu kâğıtlara aktarıyor. Eskiz defterlerinin hazinesi olduğunu belirten sanatçı, bu defterlerden zaman içinde çıkan işleri seriler hâlinde ortaya koyuyor. Bundan önce Naturama, Koko ile Futuro serileriyle izleyici karşısına çıkan sanatçının henüz tamamlamadığı son serisinin adı, La Super Realidad.
Jarama, Futuro serisinde, iktidardakiler ile astları, yani bizleri resmeder. İktidar, insanlığın teknolojik yeniliklere ve yapay zekaya odaklandığı mevcut neoliberal sistemi sürdürmek için insanları kontrol altında tutar. Yavaş yavaş robota dönüşen bireyleri ve onların üstlerini resmederken zırh, pelerin, maske gibi metaforlardan yardım alır. Android olmak karşısında direniş de elbet olasıdır. Serideki POW (2021) adlı işinde sanatçı, Yunanca Atina’da bir duvar yazısı olarak karşısına çıkan “Gelecek Kapüşonlu Giyer” sloganına yer verir. Çizimin sol tarafında; mesajını pekiştirmek, koruma sağlamak ve esere güç katmak amacıyla bir Peru maskesi görülür.
Yeni başladığı La Super Realidad serisi ise benzer izlekler daha grafik bir anlatımla buluşuyor. Yeni çizimleri siyah beyaz, Japon manga ve anime tarzına yöneliyor. Sanal gerçekliğin tedirgin edici evrenini daha tanımlı bir şekilde inceleyen çalışmalardan oluşan seri için sanatçı, “… Hayal gücümle tasarladığım bir dünya; farklı işaretler, karakterler ve durumlarla imgelerin ve hikayelerin iç içe geçtiği ve hâlâ devam etmekte olan dinamik bir evren,” ifadesini kullanıyor.
Sanatçının web sitesini bu linkten inceleyebilirsiniz.