'Performans makinesi' ADA, Odunpazarı Modern Müze'de - ArtDog Istanbul

‘Performans makinesi’ ADA, Odunpazarı Modern Müze’de

/

Odunpazarı Modern Müze, Karina Smigla-Bobinski’nin ADA isimli interaktif sergisine ev sahipliği yapmaya hazırlanıyor. 15 Şubat 2020’de sanatçı Karina Smigla-Bobinski’nin katılımıyla gerçekleşecek sergi açılışında “performans makinesi” ADA, izleyicileriyle hayat bulacak

Karina Smigla-Bobinski’nin ADA eseri, ziyaretçiler tarafından harekete geçirilebilecek. Nanobiyoteknoloji dünyasından gelen eser, endüstri sonrası bir yaratığa benziyor.

Helyumla doldurulan etkileşimli kinetik bir heykel olan ADA, odada serbest gezinebiliyor ve bu esnada üzerindeki kamür çubuklar duvarlarda, tavanda ve zeminde izler bırakıyor. Bu kömür çubuklar sayesinde ADA,  “sanat yapma” makinesine dönüşüyor. Sergi alanının beyaz duvarları, bu küreye bağlı siyah kömürlerin oluşturduğu çizimler ve işaretlerle dolmaya başladıkça karmaşık bir yapı ortaya çıkıyor. Ziyaretçiler ADA’yı kontrol etmeye çabalasa da kompozisyonun biçimi önceden hesaplanamıyor. Görsel olarak deneyimlenen bu hareket bir bilgisayar tarafından standart verilmiş bir komutun çıktılarına benziyor.

OMM’un teknoloji ve sanatı bir araya getiren projeler gerçekleştirme misyonuyla  örtüşen yeni sergi,  12 Nisan 2020’ye kadar ziyaret edilebilecek.

İLK BİLGİSAYAR PROTOTİPİNDEN ADA’YA 

Karina Smigla-Bobinski’nin ADA eseri, ismini dünyanın ilk bilgisayar programcılarından biri olarak tanınan Ada Lovelace’tan alıyor. 19. yüzyılda Charles Babbage ile birlikte ilk bilgisayar prototipini geliştiren Ada Lovelace, babası Lord Byron’ın romantik mirasıyla matematiği birleştirdiği ortak bir yaşam oluşturur.

İlginizi çekebilir:  Gülsün Karamustafa, "Oyuk ve Kırık Dökük" ile Venedik'te

Adeta bir sanatçı gibi şiir, müzik, resim gibi sanat eserleri üretebilecek bir makine yapmaya niyetlenen Lovelace’in bu ideolojisini Karina Smigla-Bobinski ADA eserinde günümüze taşıyor.

Eleştirmen Arnd Wesemann’ın “hayat dolu bir performans makinesi” olarak tanımladığı ADA, biyoteknoloji ile ilgili günümüzdeki tartışmalarla da doğrudan ilgili.

ADA’nın sergilendiği süre boyunca oluşacak sembolik dilinin deşifre edilmesi insan iletişiminden alışık olunan “kodlama” sistemiyle katılımcılara bırakılacak. Kendi kendini gerçekleştirmesiyle İsviçreli heykeltıraş Tinguely’nin Méta-Matic heykellerini anımsatan ADA, yaratıcı eylemleri olan sanatçı-heykeltıraş olmasıyla ondan farklılaşıyor.

Lovelace’ın bilgisayarlar için kurduğu şairane hayaller nasıl standart komutların ötesine uzandıysa, Smigla-Bobinski’nin ADA’sı da makinelerin gizli, yaratıcı yeteneklerini gün yüzüne çıkarıyor.

ADA, tüm bu özellikleriyle kendini OMM ziyaretçilerinin yorum gücüne bırakarak 15 Şubat – 12 Nisan 2020 tarihleri arasında Eskişehir’de hayat bulacak.

Previous Story

Klasik Müziğin Özgürlük ve Adalet Peşindeki ‘Pop Starı’

Next Story

Borusan Contemporary’de yeni dönem

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.