Klasik müzik sever misiniz? Yanıtınız evet ise, klasik müzikle tanışıp onu sevmenize vesile olan, müzik tarihine damga vurmuş büyük bestecilerden hangileriydi hatırlarsınız: Chopin, Beethoven, Brahms, Mozart, Tchaikovsky, Schubert… Herkes için özel bir/birkaç isim mutlaka vardır.
New York Times, dün yayınladığı “Mozart’ı Sevmenizi Sağlayacak 5 Dakika” başlıklı haberinde aralarında Condoleezza Rice, Mark Hamill ve Mitsuko Ochida’nın da olduğu isimlerden, Wolfgang Amadeus Mozart’ın kendilerini etkileyen eserlerinden birkaç dakikalık bölümleri paylaşmalarını istedi.
Klasik müzikseverler için yeni keşiflere giden kısa bir yol olabilecek bu yanıtlardan beş tanesini derledik…
Müziği, Gözyaşları Arasından Gülümsüyor
David Allen (Times eleştirmeni)
“Posthorn Serenade“in final dakikalarını seçen David Allen, Mozart’ın acıyı ve insan koşullarındaki güzelliği ifade ediş yeteneğine hayranlığını dile getirirken, sanatçıdan bu eserde saf neşeyi aktarmadaki ustalığına vurgu yapıyor. Müzikolog H.D. Landon’dan alıntı yapan Allen, Mozart’ın müziğinin “gözyaşları arasından gülümsediğini” belirtiyor.
Mark Hamill (Aktör)
Broadway’de “Amadeus”un ilk ulusal turunda 11 ay boyunca yer aldığını paylaşan aktör oyun sürecinde müzikten asla sıkılmadığını, aksine performansına yansıttığını belirtiyor. Eşiyle birlikte Salzburg’da Mozart’ın evini gezdiklerini ve yüz yıllar sonra besteciye fiziksel anlamda bu kadar yakın olmanın ürpertici olduğunu söyleyen Mark Hamill, oyunun sonunda Mozart’ın dizlerinin üzerinde olduğu sahnede çalan “Requiem”i seçiyor.
Viyana’da Mozart’ın Piyanosuyla Çaldı
Condoleezza Rice (ABD Eski Dış İşleri Bakanı)
Seçtiği konçertoyla bağının 15 yaşında başladığını ve kendisi için büyük anlam ifade ettiğini söyleyen Condoleezza Rice, eserin kısa bir bölümünü, Mozart’ın 250. doğumgünü etkinliğinde, Viyana’da ünlü bestecinin piyanosunda çalma şansına eriştiğini paylaşıyor. “Piano Concerto No.20“yi tercih eden Rice, eserin Mozart’ın dehasını ortaya koyduğuna inanıyor.
Özlemi, İki Buçuk Dakikaya Sığdırıyor
Bernard Haitink (Orkestra şefi)
“Così Fan Tutte”yi seçen orkestra şefi, Mozart’ın dinlemeye değer olmayan tek bir nota dahi yazmadığını belirtirken, yakın zamanda Glyndebourne’ün 2006 prodüksiyonu “Così Fan Tutte”yi seyrettiğini paylaşıyor. Haitink böylesi bir güzellik, özlem ve hassasiyetin iki buçuk dakikaya sığdırmasına hayranlığını dile getiriyor.
Zachary Woolfe (Times klasik müzik editörü)
Tercihini “Piano Concerto No.25”tan yana kullanan Woolfe, eseri anlatırken ‘orkestra neşeli şekilde ilerlerken birden acıtıcı bir yalnızlık aryasının fışkırdığını’ anlatıyor. Melodinin çello, piyano, obua ve yan flüt arasında geçişine değinen editör, Mozart’ın dehasından ‘sihirli değneğiyle müziğe dokunması’ olarak bahsediyor.
Haberin tamamını https://www.nytimes.com/2020/07/01/arts/music/classical-music-mozart.html linkine tıklayarak, New York Times’dan İngilizce olarak okuyabilirsiniz.