Mitik, Geleneksel ve Güncel - ArtDog Istanbul
Amar Kılıç, Şin - Mardin mavileri, 2024, cynotype baskı üz. bakır telkari işleme, 38 x 56 cm, unique 5 ed. + 2 AP.1

Mitik, Geleneksel ve Güncel

C.A.M. Galeri, Amar Kılıç’ ın “ŞîN” başlıklı kişisel sergisine ev sahipliği yapıyor. Tarihsel, kültürel göndermeleriyle dikkat çeken sergi, 25 Ocak'a kadar görülebilir. 

/

Mardin ve çevresinde kültürel çalışmalar alanında sanatsal üretimler yapan Amar Kılıç’ın  kişisel  sergisi ŞîN, C.A.M. Galeri’de açıldı. Adını yas, mavi ve yeşermek anlamına gelen ve Kürtçede yaşama anlamına gelen Jin sözcüğüyle kökteş yapıdan alan sergi, mitik tanrısal anlatılardan günümüzün sözlü ve görsel hafızasına uzanan çok katmanlı bir yapı sunuyor.

Amar Kilic, Tilsim serisi 2024, cynotype baski uz. bakir telkari isleme 59 x 41 cm, unique ed scaled

Mitik, geleneksel ve güncel olan anlatılar arasında bir bağlantı kuran ŞîN sergisi, kentin eski sakinlerine ait mimari yapıları sembolize eden resmi kaynaklardaki mavi noktaları, mimari yapılar, güvercinler ve anahtar gibi nesneler aracılığı ile çağrışımsal bir kompozisyonun içinde anlatıyor. Sergide, uçan her güvercin, paslanmış her anahtar, sert güneş ışınları ve bahar yosunlarıyla küflenip mavilenmiş her duvar ve nakış mavi, yaslı ve hafızalardaki hatırlama mavilerinin kimyasal prosesleriyle birleşiyor.

Amar Kılıç, Enuma Eliş ( bir zamanlar yukarıda), 2024, cynotype baskı üz. bakır telkari işleme, 59 x 41 cm, unique ed (1)

Amar’ın sergisi renklerin, yasların, devir teslimlerin ve mimari yapıların kent içindeki tarihsel el değiştirmelerine dair derin bir bakış sunuyor.  Sanatçı bu anlatımında kentle bütünlenen mavi rengi bir araç olarak kullanıyor. Aynı zamanda  canlı ve cansız varlıkların fotoğrafla da anlatımını sağlıyor. Sanatçı bu yolla mavi renginin yerel dillerdeki anlam karşılıklarını da dikkat çekiyor.

İnanna ve Dumuzi

Sergi, Sümer ve Babil tabletlerinde mevsim döngülerinin oluşmasını sağlayan anlatıdaki tanrı ve tanrıça İnanna ve Dumuzi gibi mitolojik karakterlerin mevsim değişimi, insani el değiştirmeler ve tarih içinde kaybolmuş, unutturulmuş ve tahrif edilmiş mimari semboller fotoğraf aracılığıyla izleyiciye sunuluyor ve fotoğraf derinliğinin içinde yeniden yorumlanıyor. Sanatçı bu yolla tıpkı İnanna gibi “dönüşü olmayan ülkeye” gidenlerden kalanları çıplak gerçek ile yüzleştiriyor. Bu yüzleşme şöyle tanımlıyor:

“İnanna ve Dumuzi, sıcak bir kent mimarisinin içinde, taştan ve duvardan kentin eski sahiplerinin evlerinde, bereket balıkları, şifa yılanları ve güvercinlerle yeniden mavileniyor. Gidenlerin götürdüğü baharın mavilenmesi gibi…”

Amar Kılıç, Geri dönüşü olmayan ülke, (ikili) 2024, kumaş üz. cynotype baskı, 295 x 75 cm unique ed.

Amar sergide balık sembolünü, mitik Babil’de ve Hristiyanlıkta bereket anlamında, yılan sembolünü yerel inançlar ve geleneklere göre şifa ve koruma sağladığına inanılan,  anahtar sembolünü  kentin eski sakinleri tarafından kapılar için yapılmış fakat yapıların el değiştirmesiyle işlevsiz kalan nesne ve güvercin sembolünü kentin Müslüman olmayan sakinlerinin evlerinin giriş kapılarında bulunan el değiştirdikten sonra tahrif edilen mimari kabartma ya da sembol ve kentin en canlı göksel sakini anlamlarında kullanılıyor.

İlginizi çekebilir:  Louvre Makyajını Tazeliyor

Fotoğraflar, Tiamat ve Marduk’un yengi ve yenilgi eksenindeki anlatısı Tiamat’ın yok oluşundan evrilen yeşermelerle yeniden canlanmanın unutulmuş başlangıçlarını da sorguluyor. Serginin çıkış noktası olan Babil Yaratılış Destanı “Bir Zamanlar Yukarılarda”  başlıklı sergi metninde şöyle anlatılıyor:

Bir  Zamanlar Yukarılarda

“Henüz yukarının adı gökyüzü değil iken,
Aşağıya yeryüzü denmez iken…

“Babil yaratılış mitosu, Yeni Yıl Şenliği olan ‘Akitu’ ile ilişkilendirildiği için önemlidir. Destanın ilk sözcükleri olan ‘bir zamanlar yukarılarda’ anlamına gelen Enûma Eliş adıyla tanınan bu hikâye, bir şiir ya da şarkı ile törensel bir biçime de sokulmuştur.

Amar Kılıç, Enuma Eliş Serisi (Bir zamanlar yukarıda), 2024, cynotype baskı üz. bakır telkari işleme, 59 x 41 cm, unique ed.

“Bu proje, varlığın ortaya çıkışını sembolize eden ve ana karakterlerden biri olan Babil’in koruyucu tanrısı Marduk’un tanrıça Tiamat’ı ikiye ayırmasıyla bedeninin bir parçasının yukarı doğru dağılarak gökyüzünü oluştururken diğer parçasının ise yeryüzüne dönüşmesini anlatan bu hikâyeden yola çıkılarak kurgulanmıştır.

“Anlatıda, Mezopotamya coğrafyasını birer yılan gibi bükülerek sulayan Fırat ve Dicle’nin Tiamat’ın gözlerinden oluşması, Babil yaratılış mitosunun bu coğrafya ile nasıl ilişkilendiğine işaret eder. Fırat ve Dicle’nin suları ile beslenen Mezopotamya ovası -kendini her defasında bir yılanın deri değiştirmesi gibi yeniden yaratan bu coğrafya- Tiamat’ın gözlerinde yeşillenir. Yılan motifi ile sembolize edilen bu hikâye, özellikle yılan figürünün mitolojik anlatılarda varlığa ve yokluğa işaret eden güçlü alegorik anlatısına da dayandırılmaktadır.

Amar Kılıç, Mardin mavileri serisi, 2024, cynotype baskı, 59 x 41 cm, 35 ed. + 2 AP.

“Takının bedene dair oluşturduğu okumalar ve anlam içeriği, bu projede Tiamat’ın ‘varlık’a işaret eden bedenselliğine dairdir. Fotoğraf imgesi ile temsil edilen idealize edilmiş kadın bedeni, hikâyeyi sembolize eden yılan motifiyle buluşmaktadır.”

*Sergi, 25 Ocak’a dek C.A.M. Galeri  kadar görülebilir. 

Previous Story

Zihnin Sınırlarında Bir Rota: Fikret Mualla

Next Story

Aslında Yok Maymunlardan Farkımız

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.