Kendi malzemesini üreten ve dönüştüren sanatçı Lale Çavuldur’un Filler Neden Öfkeli? adlı kişisel sergisi Millî Reasürans Sanat Galerisi’nde açıldı. Adını güçlü bellekleriyle bilinen fillerden alan sergi, 13 Nisan görülebilecek. Sergiye sergiyle aynı adlı bir yayın da eşlik ediyor.
Lale Çavuldur’dan Doğa ve İnsan Etkileşimi
Üretimlerini çevre ve kâğıt sanatını birleştiren bir tutumla sürdüren Lale Çavuldur, Filler Neden Öfkeli? sorusu üzerinden doğanın ve insanın birbiriyle olan etkileşimini, güç dinamiklerini ve bu dinamiklerle oynayan insanın çevresini tahakküm altına alma hırsının sonuçlarına odaklanıyor.
Şiddetin farklı bağlamlardan koparılan anlamlarını günümüz dünyasının kodlarıyla işleyen Çavuldur, dış dünyanın sınırlarından kendi çekirdeğine doğru yol alan bir hikâyeyi serbest bırakıyor. Bu hikâyeyi oluştururken evrenin sınırsız belleğini içeren her bilgi, anı ve zamanın tüm olasılıkları; kimi zaman bir kadının saç telinde, kimi zaman ise bir yaprağın damarlı yüzeyinde ya da bir lav taşının moleküllerinde korunarak hiç kaybolmamak üzere muhafaza ediliyor.
İçselleştirilmiş Şiddet
Adını güçlü bellekleriyle bilinen fillerden alan sergi, John Berger’ın “Hayvanlara Niçin Bakarız?” metninde belirttiği, 19. yüzyılda yaygınlaşan halka açık hayvanat bahçelerinin varlığı, uzak ve yabancı ülkelerden ele geçirilerek getirilen egzotik hayvanların teşhiri ve iktidarın gücünü onaylayan bir simge olması haline de bakıyor.
Filler Neden Öfkeli? başlangıçta, Lascaux mağarasındaki duvar resimlerinde olduğu gibi insan ve hayvan birbirinin varlığında bütün iken bu bütünlükten sıyrılmaya çalışan insanın doğa üzerinde şiddet yoluyla üstünlük kurma çabasını inceliyor. Sergi, insanın doğaya karşı kullandığı kaba kuvvetin onu başka insanlara karşı şiddet kullanmaya da teşvik ettiği içselleştirilmiş bir cesarete eleştiri niteliğinde.
Filler Neden Öfkeli? sergisi için yayınlanan kitapta yer alan metin Evrim Altuğ tarafından kaleme alındı.