Pandemiyle birlikte tüm dünyada sanat dünyasının değişimi ve dönüşümü konusu röportajlarda masaya yatırılmaya devam ediyor. 2022’de gerçekleşecek 59. Venedik Bienali’nin sanat yönetmeni Cecilia Alemani ile Güney Kore’de açılan 13. Gwangju Bienali’ni Defne Ayas ile birlikte organize eden Natasha Ginwala ArtNews için dijital ortamda bir araya gelerek pandemi döneminde bienal düzenlemeyi ve sergilerin geleceğini konuştu.
Esnek Yapıyı Ortaya Koydu
Pandeminin bienallerin esnek yapısını ortaya koyduğunu söyleyen Cecilia Alemani, Riga Uluslararası Güncel Sanat Bienali (Riga International Biennial of Contemporary Art) küratörü Rebecca Lamarche-Vadel’in pandemi yüzünden iptal edilen bienal yerine bir film çekerek izleyicilere ulaşmasını örnek gösterdi.
Alemani, “Önümüzdeki 3 ila 5 yıl içinde bazı bienaller ne yazık ki yok olacak. Ama bir yandan da benzer bir dönemi geçmişte de yaşadığımızı hissediyorum. 1990’larda bienallerin çoğalmasının ardından birçok kişi yakında tamamen yok olacaklarını söylüyordu. Ama hala buradayız ve bienaller, farklı koşullara uyum sağlayabilen esnek organizmalar olduklarını kanıtladı” diye konuştu.
“Hibrit Modeller Bizi Bekliyor”
Güney Kore’deki Gwangju Bienali’nin 13’üncü edisyonunu küratör Defne Ayas ile birlikte organize eden Ginwala ise 9 Mayıs’a kadar devam edecek bienalin temasının sibernetik ve artırılmış zekayla ilgili olduğunu söyledi. ARTnews’in, “Pandemi bittikten sonra insanlar bienallere dönecek mi” sorusuna da yanıt veren Ginwala, “Gelecekte daha hibrit modellerin bizi beklediğini düşünüyorum. Belki sanatçılar tarafından yapılacak bienaller… Sadece sayısız olasılık var ve bu olasılıkların tadını çıkarmak istiyorum. İzleyicilerin de önümüzdeki dönemde bize öğretecekleri çok şey olacak” dedi.
“Dijital Gezi Beni Tatmin Etmez”
Sergilerin dijital olarak gezilmeye başlanmasıyla ilgili konuşan Alemani, “Ben fiziksel olarak sergileri gezmek istiyorum. Sadece dijital bir gezi beni tatmin etmez. Stüdyo ziyaretlerini, toplantıları, konuşmaları, araştırmaları dijital olarak yapabilirim ama konu sergi olduğunda dijital, fiziksel gezinin yerini dolduramaz. Gelecekte de sergilerin tamamen dijital ortama döneceğini sanmıyorum. Belki Venedik Bienali’nin açılışında artık 1 milyon kişi olmayacak, bu sayıyı indirmemiz de iyi bir şey ama bienalin içinde olma deneyimini başka hiçbir şeyin sağlamayacağını biliyorum” dedi.
“Venedik Bienali İki Dünya Savaşı Gördü”
İki küratör de fiziksel olarak ziyaret edilen sergilerin hiçbir zaman tarihe karışmayacağını vurgularken, Alemani geçmişte de pandemi dönemine benzer krizlerden geçildiğini hatırlatarak, “Venedik Bienali iki dünya savaşı gördü. Yani bu dönem Venedik’in gördüğü en kötü şey değil. Her zaman geçmişe dönüp insanların daha önceki deneyimlerinden bir şeyler öğrenebiliriz” diye konuştu.