Yevgenia Belorusets, Victories of the Defeated 5 (2014-2017). ©Yevgenia Belorusets. Courtesy of the artist.

Kadın Sanatçıların Gözünden Savaş

//
New York’taki Fridman Gallery, 12 Ukraynalı kadın sanatçının eserlerinin yer aldığı “Women at War” başlıklı sergiye ev sahipliği yapıyor. 26 Ağustos tarihine kadar devam edecek olan sergideki eserlerde kadın sanatçıların savaş deneyimleri göze çarpıyor. Monika Fabijanska’nın küratörlüğünü üstlendiği sergi politikanın ne kadar kişisel bir konu olduğunu ortaya koyuyor.
Kateryna Yermolaeva, Photo No. 2 (2017). ©Kateryna Yermolaeva. Courtesy of the artist.

Çarşaflar üzerine yazılmış şiirlerden kadın işçilerin fotoğraflarına kadar birçok farklı eserin yer aldığı sergide, hem Ukrayna-Rusya savaşı sırasında hem de bugünkü krizin ayak seslerinin duyulduğu geçmiş yıllarda üretilen eserler bir araya geliyor. Artnet’in haberine göre, özellikle kadın sanatçıların tercih edilmesi konusunda, küratör Fabijanska, savaşların tarihsel hikayelerinde kadınların genellikle yer almadığına dikkat çekiyor.

Dana Kavelina, Letter to a Turtledove (2020). ©Dana Kavelina. Courtesy of the artist.

Sergi; Yevgenia Belorusets, Oksana Chepelyk, Olia Fedorova, Alena Grom, Zhanna Kadyrova, Alevtina Kakhidze, Dana Kavelina, Lesia Khomenko, Vlada Ralko, Anna Scherbyna, Kateryna Yermolaeva ve Alla Horska’nın işlerini bir araya getiriyor.

Ukraynalı aktivist ve sanatçı Alla Horska’nın 1963 yılında ürettiği “Portrait of Ivan Svitlychny” başlıklı eser Ukraynalı şair ve muhalif Svitlychny’nin bir portresi. Horska 1970 yılında, KGB tarafından izlendiği dönemde öldürüldü. Sergideki geri kalan eserler Sovyet sonrası döneme ait.

Alla Horska, Portrait of Ivan Svitlychny (1963). Courtesy of the Ukrainian Museum in NewYork.

Seçkide dikkat çeken işler arasında Alena Grom’un 2018’de çektiği “Womb” adlı fotoğraf serisi; Yevgenia Belorusets’in işgal altındaki bölgede, kadın maden işçilerini görüntülediği fotoğrafları; Lesia Khomenko’nun “Max in the Army” tablosu ve Oksana Chepelyk’in bir annenin kabusuna odaklandığı video çalışması “Letter from Ukraine” ini saymak mümkün.

İlginizi çekebilir:  "Geleneği/Geleceği Dokumak" Muse Contemporary'de
Alena Grom, Tamara with Her Brother. Mariinka, Donbas (Wombseries) (2018). © Alena Grom. Courtesy of the artist.

2013 yılında Ukrayna’yı Venedik Bienali’nde temsil eden Zhanna Kadyrova ise “Palianytsia” projesiyle yer alıyor. “Palianytsia” Ukraynaca ‘ekmek’ anlamına geliyor. Rusların telaffuz edemediği bu kelime, işgal altındaki bölgelerde, Ukraynalılar arasında bir şifre olarak kullanılıyor.

Vlada Ralko, Lviv Diary No. 078 (2022). ©Vlada Ralko. Courtesy of the artist.

Olia Fedorova’nın “Tablets of Rage” (2022) işi ise güncel duruma karşı bir ‘çığlık’ niteliği taşıyor. Sanatçının mart ayında, evi ve Harkiv’deki sığınak arasında yaşarken ürettiği iş, yırtık çarşaflar üzerine kırmızı mürekkeple yazılan bir şiiri gösteriyor. Kateryna Yermolaeva ise travmaya kişisel bir yanıt sunuyor: Fotoğrafik otoportrelerinde seks işçisi, ev hanımı gibi ‘persona’lara stereotipler ve kendi deneyimlerinden hareketle hayat veriyor.

Dana Kavelina, Communications. Exit to the Blind Spot (2019). ©Dana Kavelina. Courtesy of the artist

Sergide, Alevtina Kakhidze’nin “Strawberry Andreevna” (2014‐2019), Vlada Ralko’nun 2022’de ürettiği “Lviv Diary”, Dana Kavelina’nın “Exit from the Blind Spot.” serisinden çizimler ve yine Kavelina’nın 20 dakikalık video işi Letter to a Turtledove (2020) da görülebiliyor.

Previous Story

İklim Değişikliğine Karşı 50 Milyon Euro’luk Restorasyon

Next Story

Gelecek Sinemada

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.