Bill Fontana, İo’nun Yeni Sesi (Akustik Görüntüler serisinden) 2019–2022, Çok kanallı ses ve video yerleştirmesi, Değişken boyutlar Arter Koleksiyonu.

“İo’nun Yeni Sesi”

/

Arter’in “Sesli Dizi” serisi kapsamında Melih Fereli küratörlüğündeki beşinci sergisinde, kurumun Bill Fontana’ya özel sipariş ettiği İo’nun Yeni Sesi isimli ses/video yerleştirmesinin dünya prömiyeri gerçekleşti.

Fontana’nın İstanbul Boğazı’nın çeşitli noktalarında ve Şerefiye Sarnıcı ile Yerebatan Sarnıcı’nda gerçekleştirdiği video ve ses kayıtlarını temel alan İo’nun Yeni Sesi, aynı zamanda sanatçının Türkiye’deki ilk kişisel sergisi. Eser, serginin yapımı ve yapıtın Arter Koleksiyonu’na dahil edilmesi süreciyle ilgili finansman ihtiyacının tümünü karşılayan Grundig’in katkılarıyla, Arter’in performans salonlarından Karbon’da izleyiciyle buluşuyor.

Bill Fontana, İo’nun Yeni Sesi (Akustik Görüntüler serisinden) 2019–2022, Çok kanallı ses ve video yerleştirmesi, Değişken boyutlar Arter Koleksiyonu. Yerleştirme görüntüsü: Bill Fontana: İo’nun Yeni Sesi, Arter, 2022 Küratör: Melih Fereli. Fotoğraf: Sena Nur Taştekne (Arter)

Ziyaretçiler mekana girdiklerinde karşı duvarda Şerefiye Sarnıcı’ndan görsellerin yer aldığı çok büyük bir projeksiyon perdesine doğru yönlendiriliyor. Serginin bu katmanında görselliğe ilâveten, Fontana’nın Şerefiye Sarnıcı’nda yaptığı ambisonik ses kayıtları bu duvara yakın konumlanan sekiz hoparlörlük bir matris üzerinden duyuluyor.

Bill Fontana, İo’nun Yeni Sesi (Akustik Görüntüler serisinden) 2019–2022, Çok kanallı ses ve video yerleştirmesi, Değişken boyutlar Arter Koleksiyonu. Yerleştirme görüntüsü: Bill Fontana: İo’nun Yeni Sesi, Arter, 2022. Küratör: Melih Fereli. Fotoğraf: Sena Nur Taştekne (Arter)

Karbon’un mîmârisine uyarlanmış “patlamış bir küpü” andıran perdeler üzerinde sunulan imajlar ve mekânla bütünleşmiş ses çeşitliliği, sanatçının farklı yerlerden elde ettiği verileri su aracılığıyla bir araya getiriyor.

Nasıl Gerçekleştirildi?

Fontana’nın 8 kanallı dijital kayıt cihazı, akustik mikrofonlar, hidrofonlar ve ivmeölçerlerden oluşan taşınabilir kayıt stüdyosu aracılığıyla İstanbul’da topladığı ses verilerinin “yeniden konumlandırılması”, bu seslerin gece hoparlörlerle Yerebatan Sarnıcı’nda yayınlanması yoluyla gerçekleştirildi; böylece yapının devasa boşluğundan/kubbelerinden inanılmaz bir karşılık, çok çeşitli yankılar elde edilerek sanatçının “yeni(den) ses(lendirme)” adını verdiği bir yöntemle nihai kompozisyon olarak kaydedildi.

İlginizi çekebilir:  20. Yılında Art Basel Miami Beach
Bill Fontana, İo’nun Yeni Sesi (Akustik Görüntüler serisinden) 2019–2022, Çok kanallı ses ve video yerleştirmesi, Değişken boyutlar Arter Koleksiyonu. Yerleştirme görüntüsü: Bill Fontana: İo’nun Yeni Sesi, Arter, 2022. Küratör: Melih Fereli. Fotoğraf: Sena Nur Taştekne (Arter)

Eser, İstanbul Boğazı’na da ismini veren İo’nun mitolojik hikâyesine atıfla adlandırıldı. İo, Yunan mitolojisinde Zeus’un karısı Hera’nın ilk rahibesi olarak kabul edilir. Zeus, İo’ya âşık olur ve onu Hera’nın gazabından korumak için beyaz bir ineğe dönüştürür. Hera’nın intikam almak için kendisine musallat ettiği at sineğinden kaçmaya
çalışırken sürekli yer değiştirmek zorunda kalan İo, İyonya Denizi’ni aştıktan sonra İstanbul Boğazı’nı da yüzerek geçmesiyle boğazın “sığır geçidi” anlamına gelen “Bosphorus” ismini almasını sağlar.

Melih Fereli, Bill Fontana. Fotoğraf: Orhan Cem Çetin

Bill Fontana Hakkında

1947’de Cleveland, ABD’de dünyaya gelen Bill Fontana, kariyerine besteci olarak başladı. Kırk yılı aşkın bir süreyi kapsayan sanatsal üretimi boyunca gündelik hayatı çevreleyen gizli müziğin, çarpıcı yollarla, izleyicinin dikkatini çekmesini sağlayarak inceliklerini açığa çıkarmayı amaçladı. Fontana’nın müzik üretiminin bir yolu olarak dinleme eylemini öne çıkaran yerleştirmeleri, görsel ve mîmâri ortamlara dair algılarla etkileşime geçmek ve onları dönüştürmek için sesi “heykelsi” bir mecra olarak kullanır. Fontana çalışmalarını San Francisco’da sürdürüyor.

Arter’in güncel programlarına ilişkin daha detaylı bilgiye www.arter.org.tr adresinden erişmek mümkün.

Previous Story

Beeple İlk Defa Bir Sanat Galerisinde

Next Story

UNESCO’nun Ukrayna Endişesi

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.