İlhamı 21. Yüzyılın Gözetleme Merakından - ArtDog Istanbul

İlhamı 21. Yüzyılın Gözetleme Merakından

///

Uluslararası bilinirliğe sahip sanatçı Halil Altındere’nin 2021 yılında ürettiği, “Güvenlik Ağacı” isimli heykeli, kalıcı olarak Mozaik Design’da sergilenmeye başlandı. Heykel PİLOT Galeri ve Mozaik Design iş birliği ile Ortaköy, Dereboyu Caddesi, 78 numarada sergileniyor. Sanatçının, Yaman Erturan’ın davetiyle ürettiği çalışması ilhamını 21’inci yüzyılın gözetleme merakından alıyor.

Halil Altındere, Security Tree, 2021, Galvanized iron, cnc cut cameras, 150 x 150 x330 cm.

Çağımızın Gözetleme Takıntısına Bir Bakış

Gözetlemenin bir ‘takıntı’ halini almaya başladığı çağımızda, göz retinası okuyan kameralar, drone’lar, internet çerezleri ve daha birçok araç bedenlerimizin bildiğimiz ve bilmediğimiz verilerini toplar ve işlerken, gözetlenmek giderek daha görünmez ve gerekli olduğu düşünülecek şekiller alıyor. Telefona indirilen uygulamalar, robot call center çalışanlarının kaydettiği ses ya da sosyal medya uygulamalarına yüklenen fotoğraflar gibi çoğu zaman gönüllü olarak paylaşılan bilgiler, sizle ilgili bir bilgi ağacı oluşturuyor. Altındere’nin işi tüm bu gözetleme kültünün bir metaforu olduğu gibi, izleyiciyi bu mesele üzerinde düşünmeye davet ediyor.

Halil Altındere, Security Tree, 2021, Galvanized iron, cnc cut cameras, 150 x 150 x330 cm. Fotoğraf: Zeynep Fırat.

Dış Mekan Heykeli Mozaik Design’da

Altındere eserle ilgili olarak, “Süreli sergilerde kavramsal çerçeveye odaklanırım; bir kalıcı dış mekan eseri ürettiğimde ise hem kavramsal, hem mekânsal bağlama göre hareket ederim. Çevresindeki mimari ve çevresel yapıyla paslaşır ve eseri ona göre ölçeklendiririm.  Son eserim Güvenlik Ağacı adlı heykelimi Mozaik Design gibi oldukça işlek bir yerin bahçesine koymak üzere Yaman Erturan’dan davet aldığımda, geniş bir araştırma ve ön hazırlığın ardından projeyi hayata geçirdim. Malzeme, ölçülendirme, çevre düzenlemesi, eserin izleyici ile olası karşılaşma açıları vb.” açıklamasını yaptı.

İlginizi çekebilir:  Karantina Bitmezse Dünya Nasıl Bir Yer Olur?

 

En Çok Tanınan Eserlerinden Biri “Pala Şair”

1997’de gerçekleşen 5. İstanbul Bienali’nde dev boyutlu kimliklerden oluşan “Tabularla Dans-2” adlı enstalasyonunu Darphane-i Amire binasının bahçesinde sergilenen sanatçı, 2002’de düzenlenen Manifesta’da, Frankfurt Havalimanı’na özel bir yerleştirme yapmıştı. Sanatçının 2008 yılında İstiklal Caddesi’nde sergilediği Pala Şair adlı heykeli, en çok tanınan eserlerinden biri oldu. 2009 yılında Berlin’de bir meydanda sergilenen Doğrudan Demokrasi Anıtı isimli ters dönmüş Alman polis arabası heykeli, kısa sürede bölgenin buluşma mekanlarından birine dönüştü.

Halil Altındere “Güvenlik Ağacı” işi ile birlikte.

Son Dönemde Heykel Çalışmalarına Ağırlık Verdi

2019 yılında küratörlüğünü Ralph Rugoff’un üstlendiği 58. Uluslararası Venedik Bienali’ne davet alan sanatçının ürettiği çalışmalardan biri Neverland isimli bir dış mekan yerleştirmesiydi. Eser, ulus temsiline dayalı sergilemeleriyle bilinen Venedik Bienali’nde, ötekilerin/dışlanmışların/vatansızların temsiliyetini sorguluyordu.

Yine 2019 yılında sanatçı, Çırağan Sarayı bahçesine 9 metrelik Limuzin Polis Arabası çalışması yerleştirdi. Son dönemde heykel çalışmalarına ağırlık veren sanatçının Drone Killer adlı çalışması Riva’da, Hikayenin Düğümlendiği Yer adlı heykeli Küçükkuyu’da; 2021 tarihli Crocodile Rider heykeli ise Burgazada’da sergileniyor.

Previous Story

Tony Cragg Buchmann Galerie’de

Next Story

Kutsal Bir Alan Olarak Beden

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.