Güle Güle, Plastik Poşet! Ama Tasarımın Bize Kalsın - ArtDog Istanbul

Güle Güle, Plastik Poşet! Ama Tasarımın Bize Kalsın

/

Plastik poşetin de sergisi mi olur? Oluyormuş! Almanya’daki Kunstbibliothek (Sanat Kütüphanesi), grafik stüdyosu Stankowski + Duschek sergisine paralel olarak Berlin Sadecki koleksiyonundan yaklaşık 40 tane kült olmuş plastik poşeti sergiliyor.

Çevreci mücadelenin bir sonucu olarak kimi ülkelerde plastik poşetler  yasaklanmaya başladı. Türkiye’de de 2019’un Ocak ayından beri plastik poşetler ücretli oldu. Günümüzde bez çantaların ışığı daha çok parlıyor, pek çok şirket kendi bez çantasını çoktan üretmeye başladı bile.

Ama 1960’lı yıllarda durum tam tersiydi, o zamanlar plastik poşetlerin yıldızı parlamaya başlamıştı. İşte plastik poşetin unutulmaya başlandığı (neyse ki) bu günlerde Kunstbibliothek, ’60’larda Batı Almanya’da üzerindeki grafik desenlerle kült olmuş plastik poşetleri sergilemeye başladı.

Şimdilik sergi, Covid-19 salgını nedeniyle kapalı.

Sadecki koleksiyonunda bulunan poşetleri aşağıda bulabilirsiniz.

Horten plastik torba, 1960’ların başı, Tobias Sadecki koleksiyonu (Cool Collection Berlin), fotoğraf: © Marion Lammersen

Neuss’taki Horten mağazasının 1961 yılında polietilenden ürettirdiği taşıma çantası, Almanya’nın ilk plastik poşeti olarak biliniyor. Poşetin üzerindeki üçgenler, mağazanın isminin başhgrfi olan H harfini oluşturuyor. Şekil aynı zamanda mimar ve tasarımcı Egon Eiermann tarafından Horten mağazaları için tasarlanan dış bina cephesine de gönderme yapıyor. 

Stankowski + Partner, Spinner mobilya mağazasının plastik torbası, 1960’lar, Berlin Devlet Müzeleri / Dietmar Katz

Offenburg’daki Spinner mobilya mağazası 120 yıldır perakendede önemli bir oyuncuydu. Şirket logosu, Stuttgart’ta 1951’de açılan grafik stüdyosu Anton Stankowski tarafından 1958 yılında tasarlandı. Mobilya mağazasının plastik poşetleri için de yine Stankowski, markanın başharfi S’yi dinamik bir çizgiyle stilize etti.

İlginizi çekebilir:  İkinci Edisyonuyla CI Bloom
Anton Stankowski tarafından tasarlanan Kaufring mağazasının plastik torbası, 1960’lı yıllar, Berlin Devlet Müzeleri / Dietmar Katz

1921 yılında kurulan Kaufring AG, bağımsız perakende şirketleri kooperatif birliğiydi. Bu ekonomik özellik görsel iletişime de yansımıştı: Kaufring’e şemsiye marka olarak bir görünüm verildi ve şirketler kendi markalarını korudu. Yukarıdaki plastik poşet hem kooperatifi hem de bağımsız şirketleri temsil ediyordu: Mavi Kaufring’di içindeki elipsler ise Spinner mobilya mağazası.

Stankowski + Partner, REWE mağazasının plastik torbası, 1970 civarında, © Stankowski-Stiftung, © Fotoğraf: Berlin Eyalet Müzeleri, Sanat Kütüphanesi / Dietmar Katz

Grafik sanatçısı Anton Stankowski, 1960’larda, ünlü süpermarket REWE için bir marka logosu geliştirme işini almıştı. Stankowski hem mağazalarda hem de poşetlerde kullanılan iki şeritli bir logo tasarladı. Stankowski’nin bu tasarımı, bugün kurumsal tasarımların öncülerinden biri olarak kabul ediliyor. 

Aldi Nord, 1970’lerin başı, Tobias Sadecki koleksiyonu (Cool Collection Berlin), fotoğraf: © Marion Lammersen

Aldi poşeti sadece Almanya’da değil, ‘gurbetçiler’ sayesinde Türkiye’de de tanınıyordu bir dönem. 1970’ler ve ’80lerde Türkiye’deki bir çok aileye de bu poşet içinde çikolata ve kahve gelmişti. Büyük süpermarket zinciri Aldi’nin mavi ve beyaz diyagonal şeritli plastik poşet grafik tasarımını 1970 yılında Alman geometrik soyut ressam Günter Fruhtrunk adlı sanatçı tasarladı.

Previous Story

Shakespeare’s Globe’un Oyunları Çevrimiçi Oluyor

Next Story

Finlandiya Neden Dünyanın En Mutlu Ülkesi

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.