Gizemli Kafatasını Bernini’nin Papa için Yarattığı Ortaya Çıktı

//

Araştırmalar, dünyaca tanınan barok heykeltıraş Bernini tarafından Papa için yapılmış ve bir Alman şatosunda gizlenmiş, oldukça gerçekçi ve ürkütücü mermer bir kafatasını ortaya çıkardı. Kafatası şimdi Dresden kentindeki State Art Collections (SKD), Gemäldegalerie Alte Meister’de sergileniyor.

A curator’s archival research identified a previously unattributed marble skull as a lost masterpiece by Bernini. (© SKD / Photo by Oliver Killig)

Gerçek gibi görünmesi için Carrara mermerinden ustaca yontulmuş gerçek boyutlu kafatası, Dresden’in güneyindeki Pillnitz Şatosu’nda uzun yıllar sergilendi. Küratör Claudia Kryza-Gersch, ressam Caravaggio’yu odağına alan bir başka sergi için karşı karşıya kaldığı kafatasını Dresden Devlet Sanat Koleksiyonları’nın restorasyon atölyesine getirdi.

Koleksiyonun Bir Parçası

The Art Newspaper’ın haberine göre, küratör, kafatasını cam bölmenin dışarısında görmenin farklı bir deneyim olduğunu dile getirirken “Tam anlamıyla şaşkına döndüm. Korkutucuydu ve kendine has bir aurası vardı” diye konuştu. Kafatası, II. Augustus’un (Saksonya hükümdarı, Polonya Kralı ve Litvanya Dükü) 1728’de satın aldığı Roma’daki Chigi ailesinin koleksiyonunun bir parçasıydı.

© Staatlichte Kunstammlungen Dresden, Photo by Oliver Killig

“Şaka Gerçek Oldu”

Öte yandan restorasyon atölyesinde heyecan yarattı. Kryza-Gersch “Herkes (kafatasına) aynı tepkiyi verdi” dedi. “Bir masanın etrafında durmuş ona bakıyorduk. Soru, bunu kimin yaptığıydı. Roma kökenli olduğu için biri şakayla karışık ‘belki de Bernini’dir’ dedi”.

Guido Ubaldo Abbatini, Pope Alexander VII with Bernini’s skull (1655-56). © Art Collection of the Sovereign Order of Malta, Rome. Photo: Nicusor Floroaica.

Dresden envanterlerini ve arşivlerini araştırmaya başlayan küratör, II. Augustus’un baş sanat alıcısı Raymond Le Plat’ın yazışmalarında “ünlü kafatası”ndan ve sanatçı Gian Lorenzo Bernini’den söz ettiğini öğrendi. Bu aşamada ise “şakalar gerçek oldu” diye yorumladı.

İlginizi çekebilir:  İstanbul Film Festivali'nden Şubat Seçkisi
Gian Lorenzo Bernini, Totenkopf, 1655 © SKD / Photo by Oliver Killig

Ölümün Yakınlığının Hatırlatıcıları

Daha detaylı bir araştırma için Chigi arşivlerini ve Bernini literatürünü tarayan küratör, VII. Alexander 1655’te Papa olarak atandıktan üç gün sonra, Bernini’yi lahiti ve çeşitli sanat eserleri için görevlendirdiğini buldu. VII. Alexander papalık tahtına çıktıktan hemen sonra, Roma’da veba patlak verdi. O esnada artık hepimize tanıdık gelen önlemleri getirdi: Maskeler, karantinalar ve sokağa çıkma yasağı…

Papa, ölümün yakınlığının hatırlatıcıları olarak oyulmuş kafatasını masasının üzerinde; lahit kapağını ise yatağının altında tuttu.

© Staatlichte Kunstammlungen Dresden, Photo by Oliver Killig

5 Eylül’e Kadar Ziyarete Açık

Kafatası, Dresden’deki State Art Collections’da açılan “Bernini, the Pope and Death” adlı sergide, 5 Eylül’e kadar ziyarete açık olacak. Sergilenen İki düzine işin arasında, elini kafatasına koyan VII. Alexander’ın bir portresi de yer alıyor.

Sergi sürecinde uzun yıllardır kime ait olduğu bilinmeyen nadide mermer eserin yaratıcısı öğrenilmiş oldu, eser ilk kez Bernini adı eşliğinde izleyiciyle buluştu. Kryza-Gersch konuyla ilgili olarak “Bu sefer tüm parçalar güzel bir yapboz gibi bir araya geldi” diye konuştu.

Previous Story

Deprem Mağduru Kente Yeni Müze

Next Story

“Sinema Salonları Asla Yok Olmaz”

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.