Türk sanat tarihinin önemli isimlerinden Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun üretimlerinden kesitler sunan “Sonsuz Yankı”, Dirimart Dolapdere ve Dirimart Pera’da eş zamanlı izleyiciyle buluşuyor. Galerilerin farklı katlarında üç ayrı bölüme yayılan sergi, 21 Ocak 2024’e kadar gezilebilecek. Sanatçının en bilinen eserlerinin yanı sıra daha önce gün yüzüne çıkmamış eserleri de sergide.
Geleneksel motiflerle modernist etkiler
“Sonsuz Yankı”, Eyüboğlu’nun geleneksel motiflerle modernist etkileri uyumlu bir biçimde harmanladığı ilk dönem eserlerinden, daha sonraki soyut ve deneysel üretimlerine uzanan kapsamlı bir seçki sunuyor.
Serginin Dirimart Pera binasının 4. katına konumlanan birinci bölümünde, Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun erken dönem üretimleri yer alıyor. Bu bölümde izleyiciye sanatçının eserleri aracılığıyla Akademi’deki eğitim süreci ile üslubundaki dönüşümler sunuluyor. Seçkide Eyüboğlu’nun karakalem resimleri, otoportreleri, portreleri, nüleri ve ödüllü mezuniyet eseri Hamam ile Kız Kaçırma gibi önemli eserlerine yer veriliyor.
ArtDog Istanbul’un yayımlanmış tüm sayıları ve 1 yıllık abonelik.
*ArtDog Istanbul’un ilk 5 sayısına ulaşmanın tek yolu.
Kültürel çeşitlilikle derin bağ
Dirimart Pera binasının –1. katında konumlanan ikinci bölümünde ise Eyüboğlu’nun 1930’lar ve 1970’ler arasında ürettiği eserler sergileniyor. Sanatçının 1975’teki vefatına kadar yatağının başucunda duran Yavuz Geliyor Yavuz eseriyle açılan bu bölüm, son başyapıtı Mor Han’ı da içeriyor. Seçki, Eyüboğlu’nun sanatsal gelişimine ve farklı dönemlerde tekrarlarla ele aldığı temalara tanıklık ediyor. Yine bu bölümde Eyüboğlu’nun 1950’lerdeki modernist etkileri geleneksel Türk motiflerle harmanladığı dönem ile 1960’ların başından itibaren renk ve doku üzerine giriştiği deneysel çalışmalarına yoğunlaşılıyor. Sanatçının zamansız mitler olarak nitelendirilebilecek bu eserleri, coğrafi sınırları aşarak farklı kültürlerde kendilerine yeni kimlikler ediniyor. Eserler, sanatına kültürel kodların imgelemini katan sanatçının, anayurdunun kültürel mozaiğiyle de derin bir bağlantı içerisine giriyorlar.
Serginin Dirimart Dolapdere’deki üçüncü ve son bölümü, Eyüboğlu’nun 1950’ler ve 70’ler arasındaki üretimlerine yer veriyor. Sanatçının sanatsal ifadesinin doruğa çıktığı büyük ölçekli eserlerin sunulduğu seçki, Ebabil Kuşu, Kuşlu Çocuk, Karagöz’ün Gemisi ve Mavi Gezi Balığı gibi yapıtlarına ayrılıyor. Mekanın ayrı bir bölümde ise sanatçının Babatomi ve Öpücük serilerine yer veriliyor. Bu katta yer alan eserler, Eyüboğlu’nun kariyerinin birbirinden farklı yönlerine kapsamlı bir bakış sunuyor.
Bedri Rahmi Eyüboğlu, eserlerinde insan deneyiminin derinlerine kök salmış temaları konu alıyor. Sanatçı, kültürel sembolizmi ve sıradan insanların yaşamlarını keşfe çıkarken, günümüzde hâlâ geçerli olan bir sanat anlayışıyla da bağlantılar kuruyor. Eyüboğlu’nun eserleri günümüzde aralarında MoMA (Modern Sanatlar Müzesi), New York; İstanbul Resim ve Heykel Müzesi, İstanbul; İstanbul Modern Sanat Müzesi, İstanbul ve Anadolu Medeniyetleri Müzesi, Ankara olmak üzere pek çok müze ve koleksiyonda yer alıyor.
Çağdaşlığın kendi zamansal bağlamını nasıl aştığını, kuşaklar arasında nasıl iletişim kurabildiğini ve zamana meydan okuyan evrensel duyguları nasıl çağrıştırabildiğini hatırlatan Sonsuz Yankı, Dirimart Dolapdere ve Pera’da 21 Ocak 2024’e kadar ziyaret edilebilir.