Kayıtlara geçen en sıcak yılı olarak dünya tarihinde yerini alan 2024, ardında iklim kriziyle mücadelenin bundan sonra nasıl şekilleneceğine dair birçok soru da bıraktı. Politik ve ekonomik alanlarda belirleyici bir rol oynayacak iklim krizi gündemi, kuzey coğrafyalarına dair merak ve gözlemlerin artmasına neden oldu. Kuzeye Doğru sergisi de bu kez sanatçıların gözlemlerinden ilhamla; kuzeydeki doğa, iklim değişikliği ve buzulları odağına alan işlerin bir araya gelmesiyle oluştu.
Sergide son dönem işlerine yer verilen Ali Alışır, İzlanda’da gerçekleştirdiği “Kozmos” serisi için yaptığı araştırmalar sonucunda, “Melez Ruhlar” serisindeki dinamik figürlerle birleşen manzara fotoğrafları sunuyor. Alışır, evreni hem mikro hem de makro düzeyde keşfetmeye yönelik çalışmalarıyla, fotoğraf sanatında ortak bir dil arayışını sürdürüyor.
Yükselen Sular
Murat Germen ise Grönland’ın Ilulissat şehrinde çektiği fotoğraflarla bölgenin çarpıcı coğrafyasını gözler önüne seriyor. En hızlı hareket eden buzullardan biri olan, Grönland dilinde Sermeq Kujalleq, yaygın adıyla Jakobshavn Buzulu’nu gösteren triptik fotoğrafı ile bu jeolojik yapının sürekli dönüşüm hâlindeki yüzeyini izleyicinin dikkatine sunuyor. Jakobshavn Buzulu’ndan kopan parçalar, geçtiğimiz yüzyılda deniz seviyesinin yüzde 4 yükselmesine neden olurken, buzul 2004 yılında UNESCO Dünya Mirasi listesine girmişti.
Ali Kazma, Safe adlı video çalışmasında Norveç’teki Svalbard Küresel Tohum Deposu odağına alıyor. Kazma’nın sanat pratiğinde yaygın olarak görülen ihtimam, Safe videosunda elle tutulur hâle geliyor. Odağına aldığı bu depo insan elinden yıkımın yine insan yapımı çözümlerine simgesel bir anlatı niteliğinde. Svalbard Küresel Tohum Deposu’nda yeryüzünde yetişen bir milyondan fazla bitki türüne ait tohumlar korunuyor. Deponun ayrıksı konumu ise kaza, savaş, sabotaj gibi nedenlerden dünyadaki benzer gen bankalarının tohumlarını koruyamamasına karşı güvenlik sağlıyor.
Bir Sanat Nesnesi Olarak Buz
Sergideki İrtifa adlı yerleştirme ise Deniz Gül’ün buzu olduğu hâliyle koruma amacını taşıyan bir soğutma sistemi kullanarak, izleyiciyi buzul ve buzun korunması, iklim değişikliğinin tersine çevrilmesi üzerine düşünmeye davet ediyor. Soğutma sistemi ise kaideye benzeyen formuyla buzu bir teşhir nesnesine dönüştürürken, buzun etrafındaki cam fanus onun değerli bir sanat eseri olarak algılanmasına olanak tanıyor.
Küratörlüğünü İbrahim Cansızoğlu’nun üstlendiği Kuzeye Doğru sergisi 10 Ocak 2025 tarihinde Bozlu Art Project Mongeri Binası’nda açılacak. 22 Mart 2025 tarihine kadar ziyaret edilebilecek sergi, iklim değişikliği, kuzey coğrafyaları ve buzul araştırmalarına dair derin bir sanat yolculuğu sunuyor.