Aslı Çavuşoğlu’nun geliştirdiği ve Özer Yalçınkaya’nın tasarladığı Annex adlı fontu tanıtan neon yerleştirme, ”İlginç Şeyler Karanlıkta Olur” sergisiyle Galeri Nev’de izleyiciyle buluşuyor.
Annex, Çavuşoğlu’nun on yılı aşkın süredir İstanbul’da belgelediği politik bir eylemden ilham alıyor. “Tek yol devrim” veya “Başka bir dünya mümkün” gibi muhalif sloganların, karşıt görüşlü siviller tarafından sansürlenmesine dayanan bu eylem, yazıları okunaksız hale getiriyor. Harflere eklenen geometrik şekillerle soyut bir forma bürünen bu sloganlardan esinlenen sanatçı, yeni bir yazı karakteri kurguluyor ve alfabedeki her bir harfi iki tonlu neon heykellere dönüştürerek harfler üzerindeki değişiklik sürecini gözler önüne seriyor.
Annex’in sergi afişlerinin kamusal alana yerleştirilmesi, bu afişleri, sansürlenmiş çeşitli grafitilerin kent genelinde deşifre edilebileceği kodlara dönüştürüyor. Anlamı “ilave” olan Annex, farklı bir muğlaklık biçimiyle de ilişkileniyor; bir yandan gerekli olan, hatta olumlu bir sonuca götüren eklemeleri ima edebileceği gibi, zorla kendine mal etme anlamına da gelebiliyor. Farklı kullanım biçimlerine açık olan bu font, ücretsiz olarak indirilebiliyor.
Annex, felsefede, “silinenin altı” olarak tercüme edilen Sous Rature’ü akla getiriyor. Bir cümlenin bağlamını tamamen değiştirebilecek anahtar kelimenin stratejik olarak üstünün çizilmesine dayanan bu yöntem, kelimenin cümle içinde eş zamanlı olarak varlığını ve yokluğunu sağlama fikrine dayanıyor. Bir kelimenin hem var olması, hem de olmamasına dayanan bu paradoks, anlamın yapısını sorgulamak üzere okuyucuyu yazarla karşı karşıya getiriyor.
Serginin başlığı ”İlginç Şeyler Karanlıkta Olur”, gece karanlığında İstanbul’un politik bilinçsizliğini yeniden yazan, eylemleri gün ışığında gözlenebilen gizli yazarlardan oluşan karanlık ordularla dolu olduğunu ima ediyor.
”İlginç Şeyler Karanlıkta Olur” 7 Mart’a kadar Galeri Nev İstanbul’da.