Brezilya Modernizminin Doğuşu: “Brasil! Brasil!” Royal Academy'de - ArtDog Istanbul
The Royal Academy of Arts binası. Fotoğraf: Mike Peel.

Brezilya Modernizminin Doğuşu: “Brasil! Brasil!” Royal Academy’de

"Brasil! Brasil! The Birth of Modernism" sergisi, Brezilya’nın kültürel çeşitliliğini ve modernizmin dönüştürücü gücünü bir araya getiriyor. 28 Ocak - 21 Nisan 2025 tarihleri arasında Royal Academy of Arts’ta, 20. yüzyılın en etkili Brezilyalı sanatçılarına ait 130’dan fazla eser sergilenecek.

/

28 Ocak – 21 Nisan 2025 tarihleri arasında Londra’daki Royal Academy of Arts, Brezilya modern sanatının doğuşuna ışık tutan çarpıcı bir sergiye ev sahipliği yapacak: Brasil! Brasil! The Birth of Modernism. Sergi, 20. yüzyılda Brezilya’nın sanat sahnesinde iz bırakmış on sanatçının 130’dan fazla eserini bir araya getiriyor. Brezilya’nın zengin kültürel dokusunu ve modernizmin bu topraklardaki benzersiz yorumunu gözler önüne seriyor.

01-IST
01 IST M

Tarsila do Amaral, Lake, 1928, tuval üzerine yağlıboya, 75,5 x 93 cm.

Brezilya Modernizmi: Kimlik ve Kültürün Buluşması

1889’da cumhuriyet ilanıyla birlikte Brezilya, kendine özgü bir ulusal kimlik oluşturma yolunda önemli adımlar attı. Bu süreçte, yerel kültürden beslenen ancak Avrupa modernizminin etkilerini de içeren bir sanat anlayışı gelişti. 1922’de São Paulo’da düzenlenen Semana de Arte Moderna (Modern Sanat Haftası), bu yenilikçi hareketin başlangıç noktalarından biri oldu.

Lasar Segall (1889-1957), Banana Plantation, 1927. Tuval üstüne yağlıboya . 87 x 127 cm.

Oswald de Andrade’nin 1928’de kaleme aldığı Manifesto Antropófago (Yamyam Manifestosu), bu dönemi tanımlayan en önemli metinlerden biri olarak öne çıktı. Andrade, Brezilya sanatçılarını Avrupa kültürünü tüketip yeniden yorumlayarak tamamen Brezilya’ya özgü bir sanat yaratmaya çağırdı. Bu dönemin simgesi haline gelen Tarsila do Amaral’ın “Abaporu” tablosu, Brezilya modernizminin yaratıcı şeklini ve ulusal kimlik arayışını en iyi özetleyen eserlerden biri olarak kabul edildi.

Djanira – Flying a Kite, 1950, Tuval üstüne yağlıboya. 113 x 94 cm

Anita Malfatti ve Tarsila do Amaral, Brezilya modern sanatında çığır açan iki kadın sanatçı olarak öne çıkıyor. Malfatti’nin 1917’deki sergisi, Brezilya’da modern sanatın başlangıcı olarak kabul edilirken, Tarsila’nın Avrupa’dan etkilenerek geliştirdiği özgün üslubu, “ülkemin ressamı olmak istiyorum” sözlerinde somutlaşıyor. İki sanatçı da Brezilya’nın toplumsal ve sanatsal kimliğini yeniden tanımlayan öncüler arasında yer aldı.

Güzellik, Sadelik ve Sosyal Gerçeklik

Sergide yer alan sanatçılardan Candido Portinari, kırsal hayattaki yoksulluğu ve eşitsizlikleri karamsar bir perspektifle resmediyor. Öte yandan, Rubem Valentim ve Djanira da Motta e Silva, Afro-Brezilya ve yerli kültürlerin renkli ve simgesel anlatılarına odaklanıyor. Valentim’in Candomblé dinine gönderme yapan soyut eserleri ve Djanira’nın sade ama etkileyici kompozisyonları, Brezilya’nın toplumsal çeşitliliğini kutluyor. Modernizmin bir diğer dikkat çekici ismi olan Flávio de Carvalho, performans sanatı alanında çığır açarak geleneksel sınırları aşıp ve Brezilya’nın avangart sahnesini küresel çapta yeniden tanımlıyor.

Anita Malfatti – Portrait of Oswald, 1925. Tuval üstüne yağlıboya. 47.5 x 41.5 cm

Çoğu Brezilya’daki özel koleksiyonlardan gelen eserler, ilk kez Birleşik Krallık’ta sergileniyor. Bu sergi, Brezilya modernizminin evrensel ama bir o kadar da köklerine bağlı bir sanat hareketi olarak değerini bir kez daha vurguluyor. Brezilya’nın çok katmanlı kültürüne ve bu kültürün sanattaki izdüşümlerine tanıklık etmek isteyen herkes için Brasil! Brasil! The Birth of Modernism kaçırılmaması gereken bir deneyim sunuyor.

Previous Story

Inspera Bodrum: Dört Mevsim Kültür Sanat

Next Story

Kasa Galeri’de “Dünyaya Uzanmak”

0 0,00