Gözde Baykara, Aç Gözlülük

Yedi Ölümcül Günah

Gözde Baykara'nın son dönem ürettiği resimlerinden oluşan "Yedi Ölümcül Günah" sergisi MERKUR Galeri'de açıldı. Sergi, 14 Aralık'a kadar görülebilecek.

/

Üretimlerinde cinsiyet aidiyetinden yola çıkarak toplumdaki kadın kimliğini sorunsallaştıran Gözde Baykara’nın Yedi Ölümcül Günah adını verdiği ve son dönemde ürettiği resimlerinden oluşan sergisi Hristiyanlıkta ölümcül olarak kabul edilen ve lanetlenen yedi günahtan yola çıkıyor. Kibir, açgözlülük, öfke, kıskançlık, şehvet, oburluk ve tembellik; bu yedi günahı referans alan bir atmosfer yaratmaya çalışan Baykara, kadını sadece erkek dünyasına hizmet eden seyirlik bir nesne olarak değil; femme fatale/ külkedisi arasında gidip gelen, çağdaş mitolojiyle uyum içerisinde olan düşsel ve günahkâr bir masal kahramanı olarak ele alıyor.

Gözde Baykara, Kibir

Serginin tanıtım metninde sanatçının resimlerine dair şu ifadelere yer veriliyor:

“Dünya var olduğundan bu yana, ‘Kadın’ çok güçlü bir imge şeklinde her yerde ve her zaman karşımıza çıkmıştır. Dört kutsal kitap, dört bir ağızdan, Adem’e yasak elmayı yedirdiği için hikayesinden ve cennetinden kovulan Havva’yı betimlemiş; insanoğlunun varoluş nedenini, bu baştan çıkarıcı ve tehlikeli varlığın günahıyla taçlandırmıştır. Çoğu mitolojik efsanede “kadın” başroldedir; kadın uğruna fetihler yapılmış, tarih yazılmış ve yine aynı kadın uğruna savaşılmış, gerekirse ölünmüştür… Kıpkırmızı elmalar iştahla dişlenmiş, günaha girilmiş ve tövbeler edilmiştir!

Gözde Baykara, Öfke

“Günümüzde ise içinde yaşadığımız coğrafya itibariyle “Kadın” kimliğinin neredeyse ideolojik bir harp nesnesine dönüştürüldüğünü ve kadın bedeninin, fikrinin, zikrinin, yaşam tarzının, hatta seksüel tercihlerinin bile sorgulandığını; bekaret üzerinden namus siyaseti yapıldığını; rahim ve yumurtalıklara sözde sahip çıkarak ve kadını yok sayarak cinsel politikalar üretildiğini görüyoruz. Kadının kendi rahmi ve doğurganlığına yabancı kılınışına, toplumun her kesiminden erkeğin “kadın” üstünden ahkâm kesişine ve iktidar savaşlarına şahit oluyoruz!

“İşte bundan ötürüdür ki, Gözde Baykara resimlerini üretirken cinsiyet aidiyetinden yola çıkıyor ve toplumdaki kadın kimliğini sorunsallaştırıyor. Maskülen ideolojiye karşı, feminen bir eleştiri de diyebiliriz bu duruma.”

*Sergi, 14 Aralık’a dek MERKUR’de izlenebilecek.

 

İlginizi çekebilir:  “Küresel Bir Konuşmadan Notlar”
Previous Story

Burak Şentürk’ten Yeni Sergi

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.

Verified by MonsterInsights