İzmir Arkas Sanat Merkezi, Müjde Unustası’nın direktörlüğü ve Dr. Necmi Sönmez’in küratörlüğünde açılan sergi ile iki usta sanatçı Nejad Devrim ve Mübin Orhon’a odaklanıyor. Devrim ve Orhon’un 100. yaşlarına denk gelen süreçte hazırlanan “Nejad Devrim& Mübin Orhon: İki İmge Yolcusu” adlı sergi, iki sanatçının uluslararası alanda ses getiren ve dünyanın sayılı modern sanat müzelerinin koleksiyonlarına girmiş resimlerinin pek çoğunu ilk kez izleyiciye sunuyor. Altı koleksiyondan 90’ın üstünde eserin yer aldığı sergi, Cumhuriyet’in hedeflemiş olduğu uygarlık seviyesinin görsel sonuçları olarak da öne çıkıyor.
Cumhuriyet’in 100. yaşını kutlamaları kapsamında düzenlenen “Nejad Devrim& Mübin Orhon: İki İmge Yolcusu” sergisi, sanat pratiklerinde giriştikleri sıra dışı deneylerle, sahip oldukları özgünlük, farklılık ve cesaretle Modern Türk Sanatı’nda yeni bir dönem açmış Devrim ve Orhon’un yapıtlarını bir araya getirerek, onların hayat ve sanat yolculuklarını ele alıyor. Her ikisi de İstanbul’da doğan, 1945 sonrasında Paris’te çalışarak birçok önemli başarıya imza atan sanatçılar, resimlerinde özgün yorumlar geliştirerek Türk Sanatı ile Avrupa Sanatı arasında köprüler kurdu. Sergi, onların Türkiye’den, Türk Sanatı’ndan çıkışla geliştirmiş oldukları renkler, formlar, imgeler üzerine eğilerek “kültürlerarası etkileşim” olgusunu ilk kez tartışmaya açarak onların resimlerinin arkasındaki cesur kararlar üzerine yoğunlaşıyor.
“Nejad Devrim & Mübin Orhon: İki İmge Yolcusu” sergisi için altı koleksiyondan bir araya getirilen 90’ın üstünde eserden çoğu, ilk defa sergileniyor. Sergide, 1940ların başında figüratif ve Bizans sanatının etkilerini taşıyan, 60’lara kadar Lekesel Soyutlama etkilerini barındıran yapıtlarının ardından, 1995’e uzanan süreçte soyut ve figür arasındaki sanat pratiğiyle Nejad Devrim’in eserleri ziyaretçileri karşılıyor. 1940’ların sonları ile 1960’lar arasında Geometrik, Lekesel Soyut ile başlayan sanat serüveniyle Mübin Orhon’un 60’ların ikinci yarısında Soyut Dışavurumcu ve 1968-1981 yıllarında Monokrom (Lekesel Soyut) dönemine uzanan eserleriyle devam ediyor.
Sergi ile ilgili konuşan Arkas Holding Yönetim Kurulu Başkanı Lucien Arkas, “Arkas Sanat Merkezi’nde açtığımız 26. sergi, Modern Türk Sanatı’nda öncü iki sanatçı, Nejad Devrim ve Mübin Orhon’un eserlerini bir araya getirerek onların sıra dışı hayatlarına ve sanat yolculuklarına odaklanıyor. Cumhuriyetin kuruluşuyla aynı zamana rastgelen yaşantılarını da 100. yılına girmiş olmamız vesilesiyle kutlamak için bu sergi bir fırsat oldu,” ifadelerini kullanıyor.
Arkas Sanat Direktörü Müjde Müjde Unustası ise şunları ekliyor: “Bu resimlere ve onların ardındaki varoluş mücadelesine baktığımızda, Nejad Devrim’in bir mektubunda dile getirmiş olduğu “’üzelliklere tanık olmak’ fikrinin etkileyici renkleri, formlarıyla karşılaşıyoruz. Önemli bir bölümünü ilk kez Türkiye’de sergilenen eserlerin oluşturduğu sergimiz, Nejad Devrim ve Mübin Orhon’u genç kuşaklara tanıtırken, Cumhuriyet ideallerinin önümüzdeki yüzyılda da önümüzü aydınlatan bir ışık olacağına inanıyoruz. Sergi için Arkas Koleksiyonu da dahil olmak üzere, altı koleksiyondan 90’ın üzerinde eser bir araya getirildi. Farklı koleksiyonlardan eserlerin bir araya gelmesiyle, sanatçıların üretimlerini çok daha kapsamlı olarak ele alan bir sergi ortaya çıkarmamız mümkün oldu.”
Sergi Küratörü Necmi Sönmez ise “Nejad Devrim& Mübin Orhon: İki İmge Yolcusu” sergisiyle ilgili şu bilgileri paylaşıyor:
“İki sanatçının uluslararası alanda yankı getiren, dünyanın sayılı modern sanat müzelerinin koleksiyonlarına girmiş olan resimleri, Cumhuriyet’in hedeflemiş olduğu uygarlık seviyesinin görsel sonuçları olarak değerlendirilebilir. Onları ilginç ve farklı kılan bir diğer özellikse sanat yaşamlarının yurtdışında sürdürerek uluslararası alanda varlıklarını göstermeyi başaran ilk sanatçılarımız arasında olmalarıdır. Devrim 1947’de, Orhon 1956’da arkalarında hiçbir destek olmadan Paris’te ilk kişisel sergilerini açmayı başardıklarında, kendi varoluşlarını ortaya çıkardıkları gibi, Türk Sanatı açısından da son derece önemli bir başarıya imza atıyorlardı. Sergideki çalışmalar, sanatçıların yaşam öyküleriyle birlikte değerlendirildiğinde onların zor yaşam koşullarında bile ne denli özverili şekilde çalışarak geliştirmiş oldukları özgün yorumlarını ortaya koyuyor.”
Nejad Devrim ve Mübin Orhon, doğum tarihleri itibariyle Cumhuriyet devrimleriyle eğitim almış, sanat çalışmalarını bu devrimlerin ışığıyla şekillendirilmiş ilk kuşak olarak da tarihsel bir öneme sahipler. Köklü modernleşme hareketinin ilk özgün yorumlarını ortaya koydukları için Türkiye Sanat Tarihi açısından da özel bir konuma sahip sanatçıları ve eserlerini yakından tanıma fırsatı sunan sergi 18 Şubat 2024’e kadar ücretsiz gezilebilecek.
Sergi boyunca Arkas Sanat Merkezi farklı yaş gruplarına yönelik hazırlanan Cumartesi Çocuk Atölyeleri’ne de ev sahipliği yapacak. Yarım saat süren sergi turunun ardından gerçekleşen yarım saatlik atölye çalışmalarında çocuklar, yeteneklerini ve yaratıcılıklarını keşfe imkanı bulabilecekler. Ücretsiz ve kontenjanla sınırlı etkinliklere katılım için www.arkassanatmerkezi.com sitesinde yer alan Çocuk Atölyeleri bölümünden rezervasyon yaptırılabilir.