Maison&Objet Paris, bu yılki edisyonunda, çağdaş tasarım sahnesine damga vuran İngiliz tasarımcı Faye Toogood’u yüceltti. 2025 Yılının Tasarımcısı olarak seçilen Toogood, tasarım, moda ve sanatın geleneksel sınırlarını aşan yaratıcı yaklaşımıyla dünya çapında takdir toplayan bir tasarımcı olarak ününü pekiştirdi.
Doğanın Kucağında Şekillenen Bir Hayal Gücü
1977 yılında İngiliz kırsalında doğan Faye Toogood, çocukluğunu teknolojinin dikkat dağıtıcı tüm unsurlarından uzakta ve tamamen doğayla iç içe olarak geçirdi. Televizyonsuz bir evde, buluntu nesnelerle oynayıp, düzenleyerek kendince tasarımlar yaparak geçirdiği bu yıllar, malzeme ve renk paletlerine olan kendine has ilgisini biçimlendirdi. Çiçekçi olan annesi ve kuşları incelemeyi seven babası, doğaya olan derin bağının gelişmesinde, istemeden de olsa, etkili oldu.
Tasarım Tutkusunun Temelleri
1998 yılında Bristol Üniversitesi Sanat Tarihi bölümünden mezun olan Toogood, kariyerine World of Interiors dergisinde başladı. Sekiz yıllık bu deneyimi boyunca asistanlıktan Dekorasyon Editörlüğü’ne yükseldi. Bu dönem, ona tasarım tarihi konusunda ansiklopedik bir bilgi birikimi sağladı ve basit malzemelerle etkileyici mekânlar yaratma becerisini geliştirmesini sağladı.
2008 yılında Studio Toogood‘u kurarak kendi yaratıcı vizyonunu hayata geçirdi. İki yıl sonra ise Faye Toogood markasını hayata geçirdi ve ilk koleksiyonu olan Assemblage 1 ile tasarıma yalın ama etkili bir yaklaşım getirdi. Ancak ona uluslararası ün kazandıran eseri, 2014 tarihinde sunduğu Roly-Poly isimli sandalyesi oldu. Bu kavisli ve dört sağlam ayağa sahip sandalye tasarımı, Toogood’un estetik anlayışını köşeli olanlardan daha yumuşak hatlara sahip olanlara doğru evirdiği, ilk çocuğunun doğumuyla da denk düşen bir döneminde ortaya çıktı.
Disiplinler Arasında Sınır Tanımayan Bir Kariyer
Günümüzde Toogood, moda, tasarım ve sanatı bir araya getiren çok yönlü bir pratiğini sürdürüyor. Stüdyosunda kendisiyle çalışan 25 kişilik ekibiyle beraber hem prestijli markalarla projeler gerçekleştiriyor hem de dünyaca ünlü müzelerde yer alan koleksiyonluk parçalar üretiyor. Kız kardeşi Erica ile birlikte yürüttüğü ve cinsiyet ayrımı gözetmeyen moda markası Toogood, sürdürülebilirlik ve yeniliğin buluştuğu bir platform sunuyor.
İngiltere’deki az sayıdaki kadın tasarımcıdan biri olan Toogood, yaratıcı liderlik konusunda yeni bir vizyon temsil ediyor. Tasarım, heykel ve modayı bir alfabe olarak tanımlayarak, bu disiplinleri bir yaratıcının kendini ifade etmek için kullandığı araçlar olarak görüyor. Kendi sözleriyle, “Bu benim dilim; A’dan Z’ye yarattığım bir alfabe” diyor.
Yaratıcı Bağımsızlığın Savunucusu
Dijital çağın hızla ilerleyen temposunda, Faye Toogood yaratıcı bağımsızlığı savunuyor. Teknoloji odaklı bir dünyada, insan hayal gücünü geri kazanma cesaretinin modern avangardın en büyük gücü olduğuna inanıyor. Doğadan ve zanaattan ilham alan tasarımları, bu felsefenin canlı birer kanıtı.
Maison&Objet 2025’teki sergisi Womanifesto ise Toogood’un yaratıcı zenginliğini bir kez daha gözler önüne seriyor. “Ceci n’est pas une chaise! (Bu bir sandalye değildir!)” sloganıyla dikkat çeken sergi, çizim, malzeme, heykel ve peyzaj gibi dört temel sütun etrafında şekillenen eserlerden oluşuyordu.
Tasarımın Sınırsız Gücü
Faye Toogood, şüphesiz tasarımın insan hayal gücünün en güçlü araçlarından biri olduğunu kanıtlayan bir vizyoner. Doğadan aldığı ilhamla ve sınırlara meydan okuyan işleriyle, 21. yüzyılda yaratıcı bir kadın tasarımcı olmanın anlamını yeniden tanımlıyor.