Açıklama
DAHA UZAKLARA, GELECEĞE…
İnsan Mardin’e ilk gittiğinde, günün hangi saati olursa olsun, uçsuz bucaksız bir şekilde uzanan Mezopotamya’ya baktığı an afallıyor. Öylesine uzanıp giden, ufuk çizgisi olmayan bu ova, yüzyıllardır ilham vermeye devam ediyor.
14 yıldır Mardin’i çağdaş sanatın merkezlerinden birine dönüştürmek, bölgeye sanatın dili üzerinden yeni yaklaşımlar, kazanımlar sağlamak amacıyla düzenlenen Mardin Bienali’nin 6. Edisyonu (Ali Akay küratörlüğündeki Daha Uzaklara başlığı ile) elinizde tuttuğunuz dergi son hazırlanma aşamasındayken başlamıştı.
Aslında Venedik Bienali izlenimlerinin yer aldığı bir konuyu kapağa yerleştirmiş ve matbaaya gider haldeydik. Ancak Halil Altındere’nin Mardin’deki Sakıp Sabancı Mardin Kent Müzesi, Dilek Sabancı Galerisi’nde açılan Motherland/Anayurt isimli sergisinde yer alan Star Wars, Mardin, 2024 isimli video işini görünce matbaa sürecini durdurup planlarımızı son anda değiştirmeye karar verdik.
Halil Altındere’ye ulaşıp eserini kapağa taşıma konusunda iznini isteyince o da en az bizim kadar heyecanlandı ve videonun hangi karesini kapağa koyacağımıza beraber karar verdik.
Altındere her daim tartışmasız kendine özgü, çocuksu, keskin bir mizah ve bir o kadar derin göndermelerden oluşan işler üreten bir sanatçı. Kapağa taşıdığımız işten ve sergisinden bahsederken “4 yaşında ayrıldığım Mardin’e bu işimle dönmüş oldum” yorumunu yaptı.
Alman Karargahı’nda yapılan açılış konuşmasında küratör Ali Akay, “Mardin’in rüzgârı ve havası, bienalin kavramsal çerçevesini düşündüğümde ilk aklıma gelen ögeler. Bunların yanı sıra şehrin yerelliği, mimarisi, dokusu, merdivenleri, labirentimsi hali… Fakat karşımızdaki ovaya baktığımız zaman tüm zorluklar ortadan kalkıyor diye düşünüyorum. Bu ovanın varlığı bizi, uzağa doğru, bakmaya doğru, ufuk çizgisine doğru götürüyor. Bizi Mezopotamya’nın en uzun noktasına doğru çekerken, aynı zamanda geleceğe doğru da taşıyabiliyor,” demişti.
Mezopotamya ovasının her görenin nefesini kestiği, gerçeküstü hali hem Ali Akay’a hem Halil Altındere’ye ilham oldu. Hem memleketin en önemli ve anlamlı sanat etkinliklerinden biri olan Mardin Bienali hem Altındere’nin benzersiz vizyonu hem de Ali Akay’ın bizim aklımıza düşürdükleri, bu sayının kapağını oluşturdu.
Bir dönemin yaratıcı beyinlerine, şimdilerde ise kebapçı ve baklavacı dükkanlarına ev sahipliği yapmak zorunda bırakılan Beyoğlu için seçim sonuçları sonrası oluşan beklentiden yola çıkarak kapsamlı bir dosya hazırladık. 60. Venedik Bienali’nin iz bırakan pavyonları, bir zamanlar coşkulu ve rengarenk bir şekilde kutlanan, şimdilerde yasaklanan “Onur Haftası” yazıları, Şakir Gökçebağ, Nezaket Ekici ve Metin Akpınar söyleşilerine göz atmayı unutmayın.
KÜNYE
İMTİYAZ SAHİBİ
ArtDog Istanbul Sanat Yatırımları A.Ş. adına
Boğaçhan Buğra Kaya & Şebnem Kırmacı
GENEL YAYIN YÖNETMENİ
Şebnem Kırmacı
YAYIN DANIŞMANI
Tahir Özyurtseven
YAZI İŞLERİ MÜDÜRÜ
Nazan Özcan
EDİTÖRLER
Ali Murat Ergül, Semra Dursun, Sibel Oral, Hatice Utkan Özden
BASILI DERGİ TASARIM
İlknur Filiz
DİJİTAL TASARIM
Büşra Kaplan
Burcu Ocak
Berke Cem Sönmez
REKLAM
İpek Peker (ipek@artdogistanbul.com)
İLETİŞİM ve PAZARLAMA
Ayşe Nur Ayan (aysenur@artdogistanbul.com)
HUKUK DANIŞMANI
Esra Akçay
MUHASEBE
Ecem Arslan
MATBAA ŞEFİ
Barney
KATKIDA BULUNANLAR
Yeliz İşanç Arapoğlu, Fırat Arapoğlu, Melike Bayık, Murat Cem Baytok, Ebru Nihal Celkan, İdil Deniz, Bert Van Horck, Ali Kavas, Onur Kaya, Burçal Kavkeralp, Banu Öğüt, Bahar Turkay, Aylin Çaylak Yegül, Cem Yegül, Didem Yeşilova, Didem Çaylak van Zuijlen, Dick van Zuijlen