Scanner II, 2023, wood, clay, porcelain, polystyrene, epoxy, ink, paint and gold leaf

Baskı altında şekillenen bedenler: Scanner/Tarayan

Galeri Bosfor, 28 Ekim'e kadar Barış Göktürk’ün "Scanner/Tarayan" isimli kişisel sergisine ev sahipliği yapıyor.

Sanatçı Barış Göktürk’ün Scanner/Tarayan isimli kişisel sergisi Galeri Bosfor ev sahipliğinde izleyiciyle buluşuyor. Sanatçının on yıl aradan sonra İstanbul’da gerçekleştirdiği kişisel sergisi dijitalin tarayıcı ışığından yola çıkarak tarama-arama fikrini resim ve heykel üzerinden ele alıyor.

Scanner/Tarayan sergisi, Barış Göktürk’ün insanın varlığının ve kapasitesinin otorite tarafından maksimumda zorlandığı bir dünya zamanına düştüğü bir not niteliğinde.  Sergide sınırlanan bedeni, dijitalin ışığıyla ve dikey şeritlerle sıkıştırdığı resimlerinde hem resim hem de beden merkeziyetini kaybederken heykellerle ayaklar bu merkezi arıyor.

I, Ever, 2023, ink, acrylic and oil on linen triptych, 192×152.5cm, 192x175cm, 192×327.5cm/ 75.5×60 inches, 75.5×69 inches, 75.5×129
inches

Güç odaklı, devlet-şirket merkezli bir taramanın, resme ve resimsel beden anlayışına iz düşümü niteliğindeki Scanner/Tarayan, tarayıcı cihazın dikey ışıklarla tarama yöntemi, resimlerde doğrudan fark edilebilir bir yapı kurarken, ayaklar da kendisine bir yer ve hareket yönü bulma çabası ile mekânı tarıyor. Coğrafi, ekonomik ve sosyal mecburiyetler içinde baskı altındaki insanların arayışları, “taramaları", onların mecburi ve tekinsiz yolculukları ayaklarla sergi alanına dağılırken resimler, duvarlarda sınırı belirliyor. Resimlerdeki tarama, mekanik ve kestirilebilir bir referansa sahipken, heykelin tarayışı, insani ve kestirilemez bir noktayı vurguluyor.

Barış Göktürk, Tarayan sergisini “Resimlerde ve heykellerde bedene ve ışığa olan atıf hem politik hem de biçimsel. Bu biçimselliğin bir tezahürü de resimsellik ve sanat tarihi üzerinden. Serginin tümünü baskı altında yeniden şekillenen bir anatomi olarak düşünüyorum. Vücudumuzun coğrafya, ekoloji ve teknolojiye uyum sağlamakla ona başkaldırmak arasında kaldığı, hatta paralize olduğu, zamanın daraldığı, oldukça şizofrenik bir dönemden geçiyoruz,” diye anlatıyor.

Scanner II, 2023, wood, clay, porcelain, polystyrene, epoxy, ink, paint and gold leaf

Barış Göktürk’ün sanat pratiği, iktidarın belirlediği ve biçimlediği beden ile bireyin bedeni arasındaki çok katmanlı ilişkiye odaklanır. Bir yönüyle politik bir tetikleyicisi olan bu sanatsal üretim, sanatçının malzeme ve kullanım biçiminin olanaklarını zorlayarak kurduğu yeni dille, direkt okunması güç ama derinlikli bir ifade bulur. Sanatçı, iktidar paradigmalarının içinde ya da karşısında var olan güncel ve tarihsel olaylara ya da bireylere dair belgeleri çizim, resim, heykel ve enstalasyonlarla yeniden kurar. Kişisel ve politik arasında gidip gelen dönüştürme süreci, açık verilerin kapalı ve mesafeli bir üslupla nesneleştirilmesi ve bir sezgiye evrilmesi ile sonuçlanır.

İlginizi çekebilir:  Sanat Pazarı Eski Formuna Kavuştu

Barış Göktürk hakkında

Barış Göktürk, A.B.D.’de New York, Brooklyn’de yaşıyor ve çalışıyor. Galatasaray Lisesi’nden sonra New
York’ta The New School’dan mezun olan Göktürk, yüksek lisansını Hunter College’da resim, Columbia
Üniversitesi’nde ise heykel alanında tamamladı. Halen The New School’da ve Columbia Üniversitesi’nde ders veriyor. Yakın zamandaki müze projeleri ve sergileri arasında New York’ da Jewish Museum, Miami’de

Frost Museum, Winston-Salem’de SECCA, ve İstanbul’da Pera Müzesi yer alıyor. Ayrıca Columbia
Üniversitesi’nin Butler Kütüphanesi ve New York’ta  Public Art Fund için özel sipariş işler üretti. Public
Secret adlı kişisel sergisi 2020 sonbaharında New York’ta Helena Anrather Gallery’de sergilendi. Göktürk,
çalışmalarını Amerika Birleşik Devletleri’nde ve uluslararası olarak Almanya, İspanya, Fransa, Cin, Kore,
Hırvatistan, Türkiye ve Porto Riko’da sergiledi. Çalışmaları ArtForum, The BOMB Magazine ve The
Brooklyn Rail’de yer aldı. Göktürk, Seul’de bir ApexArt üyesi, YADDO’da misafir sanatçı ve SOMA Meksika
ile Skowhegan Resim ve Heykel Okulu’nda katılımcı olarak yer aldı. Halen Johns Hopkins Üniversitesi’nin
nöroloji bölümü için bir sanat programı yürütmekte. Göktürk, Porto Riko’da bir kültür-sanat projesi olan
Junte’nin kurucu ortağıdır. Junte, 2023-2024 sezonu boyunca New York’ta The New Museum’da New Inc.
programının parçası olacaktır.

Previous Story

‘Huzursuz Poseidon’ Adaya dönmeyi bekliyor

Next Story

Görsel sanatlar izleğinde: Estetik mekan kavramı

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.