Ressam İz Öztat’ın “Kağıt Üzerine Suluboya” başlıklı kişisel sergisi 11 Şubat Perşembe Pi Artworks İstanbul’da kapılarını açıyor.
23 Mart tarihine kadar devam edecek olan sergi, sanatçının araştırma süreçlerine 2014 yılından bu yana eşlik eden, yapıldıkları anların ve ilişkilendikleri bağlamların soyutlanmış izlerini taşıyan “Geleceğin Kuzeyindeki Nehirlerde” (2014-2017), “Haz/Cızzz” (2018-2019) ve “Nisan Güncesi” (2020) adlı suluboya serilerinden bir seçki sunuyor. Öztat’ın suluboya işlerinden yola çıkarak kurguladığı “Akan Suya Kabus Anlatmak” (2015) adlı video da sergide yer alan eserler arasında.
Su ve Özgürlük İlişkilendirmesi
Öztat’ın eserlerinde sürekli olarak ele aldığı konular arasında su ve özgürlüğün çakışması, bastırılmış geçmişin bugüne musallat oluşu, tarihsel anlatının inşasında kurmacanın potansiyelleri ve sergileme eyleminin ideolojik çıkarımları dikkat çekiyor.
Santral İnşasına Karşı Mücadele
Araştırma sürecini derelerin akışına ket vurulmasına ve nehir tipi hidroelektrik santrallerin inşasına karşı verilen mücadeleler etrafında şekillendiren Öztat, bu süreçte suluboya ile çalışmaya başladı. Başarılı ressamın, “Geleceğin Kuzeyindeki Nehirlerde” adlı suluboya serisi, nehirlerin ve düşüncelerin özgür akabilmesine dair arzuyu, bu akışları engelleyen politik ve ekonomik koşullarla ilişki içinde ele aldığı süreçte oluştu. Sanatçı, söz konusu içerikle ilişkilendirdiği renk paletini mavi, kırmızı ve siyah olarak belirledi.
“Akan Suya Kabus Anlatmak” adlı video da aynı süreçte, akan suya anlatarak kabuslardan kurtulmaya dair halk inancından yola çıkarak oluşturuldu. Videoda yatay eksende akan suluboyalara nehir isimlerini anarak başlayan bir şamanik ritüelden farklı bilinç düzlemlerine geçerek kuraklaşmaya direnen bir anlatı eşlik ediyor.
İz Öztat’ın 2019 yılında Pi Artworks İstanbul’daki “Askıda” adlı kişisel sergisine evrilen araştırma sürecinde yaptığı Haz/Cızzz serisine ait suluboyalar yas, acı ve hazzın izlerini taşırken; sergide yer alan heykelleri kullanarak yaptığı suluboyalarda, kağıdın yüzeyini okşayan, kesen, çizen ve yıpratan müdahaleler öne çıkıyor.
Öztat’ın geçtiğimiz yıl karantina sürecinde yarattığı Nisan Güncesi serisi ise mevcut koşulları kristalleşmeyle ilişkilendiren araştırmasına eşlik ediyor. Serideki suluboyaların bir kısmı sanatçının bu süreçte ürettiği, Söz Konusu Koşullarda Şaşkın İnceleme (2020) adlı videoda yer alıyor.