"Tam Yerinden" sergisi / Joseph Warnia-Zarzecki, Dolmabahçe Sırtlarında Kahve, 19. yüzyıl sonu, 68 x 98 cm, Suna ve İnan Kıraç Vakfı Oryantalist Resim Koleksiyonu

Pera Müzesi’nde iki yeni sergi

Pera Müzesi, 2023 sonbaharı "Tam Yerinden: İstanbul'a Panoramik Bakışın Tarihi" ve "Gelecek Hatıraları" başlıklı iki yeni sergiyle karşılıyor.

Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi,Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi” ve Gelecek Hatıraları” isimli iki yeni sergiyi 26 Ekim itibarıyla sanatseverlerle buluşturuyor. Panoramik resim ve fotoğraflar üzerinden İstanbul’un temsil tarihini yeni perspektiflerle değerlendirmeyi amaçlayan “Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi” ve Suna ve İnan Kıraç Vakfı Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyonu’ndan yola çıkan “Gelecek Hatıraları” sergisi, 25 Şubat 2024 tarihine kadar müzede ziyaret edilebilecek.

“Tam Yerinden” sergisi / Philippe von Gudenus, Osmanlı İmparatorluğu’nun başkenti İstanbul şehrinin manzarası), birinci kısım, 1740, 44 x 410 cm. Suna ve İnan Kıraç Vakfı İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Kütüphanesi

İstanbul’un temsili tarihi

Daha önce hiç teşhir edilmemiş ve yayımlanmamış erken 19. yüzyıl panoramalarından bir eser de ilk kez gün yüzüne çıkaran “Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi” sergisi, “panorama” formunun geçmişini eleştirel bir çerçevede, farklı boyut ve bağlamlarıyla ele alıyor. Küratörlüğünü Çiğdem Kafescioğlu, K. Mehmet Kentel ve M. Baha Tanman’ın yaptığı sergi, merkezine 19. yüzyıl panoramalarını ve panoramik imgelerini alıyor. Tam Yerinden, izleyiciyi panoramik bakışın erken modern döneme uzanan tarihini ve İstanbul’un bu tarih içerisindeki konumunu yeniden düşünmeye davet ediyor.

“Tam Yerinden” sergisi / Anonim, Galata Kulesi’nden İstanbul Panoraması, kesit, 19. yüzyıl başı, 40 x 350 cm. Suna ve İnan Kıraç Vakfı Oryantalist Resim Koleksiyonu

İstanbul’a panoramik bakan Barker, Gudenus, Schranz, Melling, Dunn, Robertson gibi sanatçıların eserlerinden bir seçkinin bir araya geldiği sergi, panoramaların yangın felaketlerinden sanayileşmeye, İstanbul tarihinin farklı unsurlarını belgelemekte nasıl kullanıldığını da ortaya koyuyor. Sergi, panoramik görüntülerin üretim ve tüketimindeki katmanlı ilişkileri irdelerken görüntülerin farklı izleyici kitleleri arasında dolaşımını, algılanma şekillerini, yüzyıllar içinde yaygınlık kazanmış farklı medyalar arasındaki bağlantılarını da sorguluyor.

“Tam Yerinden” sergisi / Henry Aston Barker, İstanbul Şehrinin ve Civarının Galata Kulesi’nden Yapılmış Panoramasını Oluşturan Sekiz Manzara için Anahtar, 1811, 32 x 32 cm. British Library

Osmanlı dünyasında ve Avrupa’daki dolaşımını, resim, baskı ve fotoğraf dışında, efemera ve arşiv belgelerinin de dahil olduğu bir malzeme seçkisi üzerinden okuyan sergiye; kent, mimarlık, sanat, fotoğraf ve modern tüketim tarihlerini panoramik imgeler çerçevesinden yeniden okumayı amaçlayan makalelerin yer aldığı kapsamlı bir katalog eşlik ediyor. Kataloğun yazarları arasında Ahmet A. Ersoy, Namık Günay Erkal, Erkki Huhtamo, Tarkan Okçuoğlu ve A. Hilal Uğurlu bulunuyor.

İlginizi çekebilir:  Salgın Sonrası Bizi Nasıl bir Sanat Dünyası Bekliyor?

Gelecek Hatıraları

Pera Müzesi’nin sonbaharda izleyici karşısına çıkacak yeni sergilerinden Gelecek Hatıraları ise nesnelerin yardımıyla hatırlananlara odaklanırken güncel yapıtlar aracılığıyla hafıza ile gelecek tahayyülleri arasında kurulan bağları araştırıyor. Küratörlüğünü Ulya Soley’in üstlendiği Pera Müzesi’nde sergilenen Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyonu’ndan yola çıkan sergi, arşive gelecek-yönelimli bir bakış açısıyla yaklaşıyor.

“Gelecek Hatıraları” sergisi / Metehan Törer Yeryüzüne Doğanlar, 2023. Seramik yerleştirme. Değişken boyutlarda. Sanatçının izniyle (Fotoğraf: İbrahim Karakütük)

Dört bölümden oluşan Gelecek Hatıraları, “Motiflerin Hatırlattıkları” başlıklı bölümünde seramik bezemelerinde kullanılan motiflerden yola çıkan yapıtlar bir araya getirilirken; “Nesnelerin Hafızası” bölümünde hikâyeler seramik nesneler aracılığıyla anlatılıyor. Serginin “Bölgenin Hafızası” başlıklı bölümünde mekânsal müdahaleler ve mekâna özgü yerleştirmeler sunulurken; “Geleceği Hatırlamak”ta  spekülatif nesneler, video ve fotoğraflar aracılığıyla geleceğin hafıza nesneleri bir araya getiriliyor.

“Gelecek Hatıraları” sergisi / Adriana Varejão, Tuvaller Üzerine Karo Seramik Döşeme, 1999. 45 tuvalden oluşan tuval üzerine yağlı boya yerleştirme. Değişken boyutlarda. Sanatçı ve Monica ve Oded Goldberg Koleksiyonu izniyle

Suna Kıraç’ın anısına düzenlenen sergide, belli bir yer ve zamanı hatırlatan veya koleksiyonu yapılan nesnelerin kültürel ve sembolik değeri ve anlamı, kişisel yolculuklarla bölgenin hafızasını birbirine örüyor. Geçmişe nostaljik bir bağlılık yerine geleceği nasıl hatırlayacağımız hakkında düşünmeyi öneren sergi, hafızanın gelecek odaklı işlevlerini düşünmemizi sağlıyor.

“Gelecek Hatıraları” sergisi / Oddviz, Voronoi, 2020. Tek kanallı 4K video, 3’30’’ Sanatçının izniyle

Gelecek Hatıraları’nda eserleri sergilenen sanatçılar arasında Adriana Varejão, Aslı Çavuşoğlu, Bilal Yılmaz, Burçak Bingöl, Candice Lin, Deniz Eroglu, Elif Uras, Francesco Simeti, Jorge Otero-Pailos, Livia Marin, Metehan Törer, Neven Allgeier, Oddviz, Skuja Braden, Taner Ceylan, Volkan Aslan, Yasemin Özcan ve Zsófia Keresztes yer alıyor.

Pera Müzesi’nin yeni sergileri ‘Gelecek Hatıraları’ ve ‘Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi’, 26 Ekim – 25 Şubat tarihleri arasında ziyaret edilebilir.

Previous Story

Havuzdaki Ilık Yeri Aramak

Next Story

Berlin’de Ayça Okay Küratörlüğünde İki Sergi

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.

Verified by MonsterInsights