Folklorik değerleri fantastik bir dünyanın imgeleriyle birleştiren sanatçı Nuri Abaç’ın akademi yıllarından başlayarak, 2000’li yıllara uzanan sanat yolculuğunu gözler önüne seren Acâibü’l Mahlûkât, Ankara’nın modern sanat merkezi CerModern’de açıldı. 2008’de ölen sanatçının yaşamında ve üretimlerinde 1961 yılında yerleştiği başkent Ankara’da önemli bir yere sahip… Oğlu Celal Abaç’ın koleksiyonundan ve arşivinden sanatçının ilk kez sergilenecek siyah-beyaz 34 eserinin de yer aldığı kapsamlı sergi, 17 Mart’a kadar görülebilecek.
Yaşadığı coğrafyanın kültürel çeşitliliğinden beslenen sanatçı Nuri Abaç’ın resimlerinde “gerçeküstücü”, “fantastik” ve “geleneksel” imgelere dayandırdığı sanat anlayışı öne çıkıyor. Sanatçının üretimlerinde gerçekle-düş, yaşamla-ölüm ve şenlikle-hüzün gibi temalar iç içe geçiyor. Abaç’ın karakterindeki sessiz düş dünyası, sanatçıda derin dil, özgün bir bakış ve kendine has bir acayiplikler teknesi yaratıyor.
Acâibü’l Mahlûkât da adını sanatçının hemen hemen tüm resimlerindeki bu gizli dili ve figürlerinden alıyor. Abaç’ın sessiz karakterindeki düş dünyasını deşifre eden “Aja’ib al-Makhluqat ve Ghara’ib al-Mawjudat” adlı eseri serginin adına da ilham oluyor.
Abaç’ın resimlerdeki her imge, bozulmuş uzuvlarıyla yükselen figürler/figürümsüler mimari bir yapı gibi anıtlaşıyor. Balıkçıları, simitçileri, pazaryerleri, meyhaneleri, düğünleri, çay bahçeleri, vapurları, teyyareleri gibi yurdun akla gelebilecek özgün tüm ayrıntıları üzerinde geniş bir konu yelpaze üzerinde yoğunlaşan sanatçı, geleneksel anlatım biçimlerinden, kültürel kalıtların biçim dillerinden etkilenen, tarihi olayların hüznünü acayiplikler dünyasında birer imgeye dönüştürüyor. Sanatçı, tüm bu tutumuyla yöresel periferinden, evrensel merkeze kendi dilinden duyumlar yaratıyor.
Küratörlüğünü Dilek Karaaziz Şener’in üstlendiği, proje koordinatörlüğü ve yürütücülüğü Zihni Tümer’in gerçekleştirdiği Acâibü’l Mahlûkât, 17 Mart’a dek Ankara CerModern’de görülebiliyor.