İstanbul Bilgi Üniversitesi Ekonomi bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Aylin Seçkin, “The Economics of Art and Culture” başlıklı Zoom konferansında dijital sanatçı, yazar, sanat eleştirmeni, küratör ve koleksiyoner Kenny Schachter’i ağırladı. Nifty Gateway adlı çevrimiçi satış platformunda NFT eserleri satışa sunulan Schachter, NFT konusundaki uzmanlığını, yöneltilen sorular eşliğinde dinleyicilerle paylaştı.
30 yıldır dijital sanatla uğraştığını söyleyen Schachter, “NFT, ilk olarak dijital işlerimi satabileceğim bir pazaryeri oluşturacağı için ilgimi çekti. NFT’den önce sistem bu konuda yeterince destek sağlamıyordu” dedi.
“Umurumda Olan Tek Şey Sanat”
“Umurumda olan tek şey sanat” diyen Schachter, sanatın birçok farklı alanında aktif olduğu için sanat dünyası tarafından eleştirildiğini ve bir “sanatçı” olarak kabul edilmediğini dile getirdi. “Bu tepkiler beni asla durdurmadı” diye devam eden Schachter, NFT’yi ilk kez 1.5 yıl önce duyduğunu ve bunun dijital sanatı yaymak için daha önce var olmadığı kadar iyi bir yol olacağını düşündüğünü anlattı.
“Geleneksel Sanat Dünyası Değişimden Korkuyor”
‘NFTism’ adlı bir token da çıkaran Schachter, koluna “NFTism” yazılı dövme bile yaptırdığını söyledi. Teknolojiyle arasının çok iyi olmadığını söyleyen Schachter, teknolojiye ilgisinin kültürel bir açıdan olduğunu dile getirdi. NFT hakkında bir kitap hazırladığını anlatan Schachter, galerilerin ve geleneksel sanat dünyasının NFT teknolojisinin yarattığı büyük değişimden korktuğunu dile getirdi.
“Galeriler kontrolü kaybetmekten korkuyor. Bu yeni sistem galeriler için bir tehdit, bunu anlayabiliyorum” diyen Schachter NFT’nin sanatçının temsili için yepyeni bir model oluşturduğunu savundu.
“Galeriler Gerekli”
Ancak dijital sanatçı, yine de sanat galerilerinin var olması gerektiğini ve fiziksel ortamda eserleri incelemenin önemli olduğunu söyledi. Amacının NFT’yi daha fazla insana anlatıp aktarmak ve sanatçıları bu alana teşvik etmek olduğunu dile getiren Schachter böylece NFT alanında kaliteyi artırmayı hedeflediğinden bahsetti.
Dijital ‘madencilik’ konusunda yapılan çevre kirliliği eleştirilerinde haklılık payı olduğunu söyleyen Schachter bu konuda gittikçe daha fazla önlem alındığını ve farkındalık oluşmaya başladığını dile getirdi.
Sergisi 12 Mart’a Kadar Berlin’de
Konferansa Berlin’deki Galerie Nagel Draxler’den bağlanan sanatçı, galerinin Crypto Kiosk bölümünde 14 Ocak’ta açılan “Metadada” adlı sergisinden de bahsetti. 12 Mart’a kadar devam edecek olan sergi, Schachter’in NFT versiyonları da bulunan resimleri, heykelleri, fotoğrafları, enstalasyonu ve videolarını içeriyor. Sanatçı, serginin yakında dijital ortama da aktarılacağını ve bu şekilde gezilebileceğini de belirtti.