İstanbul Bienali’yle eş zamanlı olarak düzenlenen sergilerden bir tanesi de Kuzguncuk Mahallesi’nde yer alan Abdülmecid Efendi Köşkü‘nde görülebilecek “İsmi Lazım Değil”. 20 Eylül itibarıyla açılacak sergiye Osmanlı İmparatorluğu’nın son döneminin önemli yapılarından biri olan Abdülmecit Efendi Köşkü ev sahipliği yapıyor.
Sergide, Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Koç Koleksiyonu’ndan bir seçki, Koç Holding desteğiyle bu sergi için üretilen eserler ve yurtiçi ve yurtdışındaki kurum, sanatçı ve koleksiyonerlerden ödünç alınan işler ziyaretçilerle buluşuyor.
11 Aralık’a Kadar Devam Edecek
Selen Ansen ve Brigitte Pitarakis’in küratörlüğünü üstlendiği sergi, Bizans’ın doğaüstü ve bilinmez olana ilişkin sembolik dünyasından hareketle, güncel sanatta bilinmez olanın temsilini sorguluyor. Bilinmezliğin büyüleyiciliğini ve tekinsizliğini odağına alan sergi, güncel sanat eserlerini kadim ikonografik ve yazılı kaynaklarla ilişkilerini odağına alarak; biçimlerin, inançların ve temsillerin tarih boyunca nasıl varlığını sürdürdüğü, göç ettiği ve dönüşüm geçirdiğinin izini sürüyor.
11 Aralık’a kadar devam edecek serginin başlığı da bilinmezin anlaşılmazlığını ve isimlendirelemez boyutunu yansıtıyor.
Sanatçılar
Sergide eserleriyle yer alan sanatçılar ise şöyle: Murat Akagündüz, Mehtap Baydu, Tosun Bayrak, Deniz Bilgin, Vivian Van Blerk, Berlinde De Bruyckere, Peter Buggenhout, Jonas Burgert, Melis Buyruk, Hera Büyüktaşciyan, Canan, Taner Ceylan, Petah Coyne, Gelıtın, Larry Gianettino, Anna Gıllespie, Luca Giordano, Anthony Goıcolea, Malene Hartmann Rasmussen, Li Hui, Ahmet Doğu İpek, Jennifer İpekel, Ann Veronica Janssens, Sam Jinks, Georges Kiourtzian, Lıttlewhitehead, Jean Lurçat, Wendy Mayer, Alesco Mouysset, İrem Nalça, Michel Nedjar, Roxy Paine, Jean-Luc Parant, Patricia Piccinini, Marc Quinn, Necla Rüzgar, Ekin Saçlıoğlu, Santissimi, Carolein Smit, Agus Suwage, Atilla Szűcs, Yaşam Şaşmazer, Katerina Undo, Maarten Vanden Eynde, Marion Verboom, Hugo Wilson, Russell Wrankle, Pınar Yolaçan ve Türk Gölge Oyunu Sanatçıları.
“Âheste Çek Kürekleri Mehtâb Uyanmasın” başlıklı kişisel sergisi devam eden Taner Ceylan, “İsmi Lazım Değil” sergisinde 2000 tarihli 8. Uluslararası İstanbul Bienali’nde sergilenen Nude resmi ve Kayıp Resimler Serisi’nden, Osmanlı Devleti’nin bir albino tavus kuşunun içkin ve şiddetli güzelliği aracılığıyla tasvir edildiği Birth of Hope eseri ile yer alıyor.
Abdülmecit Efendi Köşkü Hakkında
Halife Abdülmecid’in adıyla tanınmasına rağmen Mecid Efendi Köşkü, 1880-1885 yılları arasında Mısır Hidivi İsmail Paşa tarafından av köşkü olarak yaptırılmıştır. Köşk daha sonra II. Abdülhamit tarafından satın alınarak amcazadesi Abdülmecid Efendi’ye tahsis edilir. Böylece av köşkü, sanatseverliğiyle bilinen Halife Abdülmecid Efendi’nin hem yazlığı hem de ressamlığını sürdürdüğü bir mekan olur. Yetenekli bir ressam olan Abdülmecid Efendi döneminde köşk, sanat ve edebiyat toplantılarına ev sahipliği yapar. Meşrutiyetten sonra siyaset adamlarının ve eski sadrazamların toplantıları da burada gerçekleştirilir.
1924 yılında halifeliğin kaldırılmasıyla gayrimenkullerin tasfiyesi sonucu köşk, İstanbul Defterdarlığı’na geçer ve sonra Kalkavan ailesine satılır. 1972’de mülkiyetinin tamamı Yapı Kredi Bankası’na geçen bu eser son olarak, 2011 yılında Koç Holding Emekli ve Yardım Sandığı Vakfı tarafından, eseri korumak ve gelecek kuşaklara aktarmak amacıyla satın alınır.
Mimarı Alexandre Vallaury olarak bilinen köşkün mimarisi ile süslemesinde Osmanlı ve Mısır üslubu hakimdir. Toplam 1860 m2 kullanım alanına sahip olan köşk, 3 katlıdır.