Ali Emir Tapan, The Garden, 2023

Haluk Akakçe’ye Selam Çakmak: The Garden

Ali Emir Tapan'ın Pilevneli’de açılan The Garden adlı kişisel sergisi adını 2023 Ekim'inde kaybettiğimiz sanatçı Haluk Akakçe'nin aynı adlı eserinden alıyor. Sergideki bir video çalışmasının adı da değiştirilerek yine "The Garden" yapıldı.

Son dönem eserlerinde anların yok olma ve yeniden var olma döngüsünü işleyen multidisipliner sanatçı Ali Emir Tapan’ın The Garden adlı kişisel sergisi 2023 Ekim’inde kaybettiğimiz sanatçı Haluk Akakçe‘ye dair bir saygı duruşu. Haluk Akakçe’nin aynı adlı eserinden adına alan sergide sanatçı; ışık, form ve bedeni odağına alan soğuk bir alan yaratıyor.

The Garden, tarih boyunca gücü ve hiyerarşiyi yansıtan “heykel bahçesi” imgesinden sıyrılarak video, ses, ışık ve heykellerle oluşturulan organik bir atmosfer denemesine dönüşüyor. Nötr tonların hâkim olduğu sergide sanatçı, her zamanki gibi doğasında şiddet barındıran bir süreci yeni bir kurguda, yeni karakterlerle hayata geri kazandırıyor.

Ali Emir Tapan, Güneş bir misafir, fakat sen de öylesin, 2023

Ali Emir Tapan’ın Simyevi Süreçleri

Şiddet, tahribat, zarar ve kaza gibi temaların yeniden doğma, iyileşme, değişme ve ilerlemenin özüne ait olduğu fikriyle bütünsel bir deneyim alanı yaratan Tapan, kendi deyimiyle “gerçeğin hammaddesinden” yararlanarak özgün, kurgusal dünyalar oluşturuyor. Sanatçı son dönem eserlerinde anların yok olma ve yeniden var olma döngüsünü karakterize eden simyevi süreçleri işliyor. Tapan eserlerini genellikle ses, ışık gibi unsurları katarak, birleşik duyulara hitap edecek şekilde hatta performatif imalarla tamamlıyor. Neyi nasıl ve niçin yaptığından çok malzemeye, bilgiye ve referanslara, gündelik hayata ve nesnelere olan yaklaşımı; onları dönüştürürken veya bir detayı öne çıkarırken yaşadığı bedensel ve zihinsel etkileşimin özü, her zaman izleyiciye dokunmanın bir yolunu buluyor.

Sanatçının The Sun is a visitor, but so are you adlı video çalışmasının adı da yine Haluk Akakçe’nin The Garden‘ına atıf yapmak için sonradan aynı adla değiştirildi.

İlginizi çekebilir:  Kandinsky Mirasçılarına Geri Dönüyor

İyileşmeye ve Arayış

Sergi tanıtım metnini kaleme alan Gizem Gedik, Tapan’ın sergideki video işi ile ilgili şu ifadeler yer veriyor.

“(…)Doğuma mı daha yakın, ölüme mi? Yoksa yaşamın içinden bir kesit mi? Yanıt aramak hiçbir işe yaramıyor. Doğumu ve ölümü, sınırlanmayı ve özgürleşmeyi, görmeyi ve görememeyi, uyanmayı ve uyumayı aynı anda barındıran, sonsuz imgeyle ilişkilendirebileceğimiz meditatif birkaç dakika bu yalnızca. Büyük bir gürültüye maruz kaldıktan sonra kulağımızdan gitmeyen o tiz çınlamayla birlikte gelen ve giden bir varlık. Oluşmaya, büyümeye, iyileşmeye ve arayışa dair bir deneme belki. Ya da sanatçının içinde bulunduğu durumlara, hislere dair hareketli soyut bir otoportre. Her ne olursa olsun, arafta olan bir varlığın öte bir dünyadan ve zamandan- veya bize aynı derecede yabancı gelen, bir bedenin içinden- kısa selamı, yanımıza uğrayıp kaybolması oldukça cezbedici. Tapan’ın tamamı tanıdık-tanıdık olmayan arasında gidip gelen atmosferinin önemli bir parçasını oluşturan bu beyaz üzerine beyaz video, alt katta devam edecek kendi formunu arayan parçaların da önemli bir habercisi.”

Tapan’ın sergisisin yanı sıra, Bora Akıncıtürk’ün Normal Bir Hayat ve Buse Cesur’un ilk kişisel sergisi Cumming Home, Pilevneli’de 2 Mart’a kadar görülebilir.

Haluk Akakçe’in The Garden’ı

Haluk Akakçe, Ali Emir Tapan’a ilham verdiği The Garden‘ı 2007’de üretmişti.

Haluk Akakçe'nin The Garden sergisinden
Haluk Akakçe, The Garden, 2007

Previous Story

Muhatabı Olmayan Mutfak’ta Neler Pişiyor?

Next Story

Alec Soth’un Gözünden Bottega Veneta’nın 2024 Koleksiyonu

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.