Dört Küratörden Favori Goya Tabloları

///

İspanyol ressam Francisco Goya konusunda uzman önemli dört küratöre en sevdikleri Goya eserlerini paylaştı. Tablolarındaki ürkütücü sahneleriyle tanınan Goya, geçtiğimiz aylarda Prado Müzesi’nin koleksiyonuna kattığı belgelenmiş en eski eseri olan “Aníbal vencedor que por primera vez mira a Italia desde los Alpes” ile yakın dönemde uluslararası sanat dünyasında adından söz ettirmişti.

https://www.artdogistanbul.com/feed/goyanin-bilinen-en-eski-eseri-prado-muzesinde.htm

Hikayesi Gerçek Bir Olaydan

Bu yıl ölümünün 193’üncü yılı olan ressama ait favori eserini ArtNews ile paylaşan ilk küratör, Art Institute of Chicago’dan Avrupa heykel ve resmi uzmanı Rebecca Long oldu. Long, Goya’nın 1806 yılı civarında yaptığı düşünülen “Friar Pedro Shoots El Maragato as His Horse Runs Off” adlı eserini seçti. Resmin hikayesi İspanya’da 1806 yazında yaşanan gerçek bir olaya dayanıyor. Hapishaneden kaçan El Maragato adlı haydut evinde oturan bir aileyi ve oraya dilenmeye gelen Pedro de Zaldivia adlı dilenciyi rehin almıştı. Dilenci haydutun silahını ele geçirip aileyi kurtarınca bu ilginç haber günlerce İspanyol gazetelerinde manşet olmuştu. Long altı tabloluk bir serinin parçası olan resmi bir çizgi romana benzetiyor.

Francisco Goya, Friar Pedro Shoots El Maragato as His Horse Runs Off (ca. 1806). The Art Institute of Chicago, Mr. and Mrs. Martin A. Ryerson Collection.

“Tablodaki Belirsizlik Büyülüyor”

New York Metropolitan Museum of Art’tan küratör Mark McDonald’ın favori Goya tablosu ise, 1814-1818 yılları arasında yapılan “Seated Giant”. McDonald tabloyla ilgili olarak, “Goya’nın işleri arasında favorim kesinlikle bu. Beni bu kadar büyüleyen çok az iş var. Neden olduğunu açıklamak zor ama sanırım tablodaki belirsizlik haliyle alakalı. Teknik olarak Goya’nın en hırslı tablolarından biri ve tamamen deneysel. Resimdeki dev bize bir uykudan veya derin bir düşünceden uyanmış gibi dönüp bakıyor. Ben bunu İspanyol Bağımsızlık Savaşı’nın ardından yaşanan kederin somutlaştırılması olarak görüyorum” dedi.

İlginizi çekebilir:  Göçmenlere Dikkat Çekmek İçin Sanat Eseri Çalınabilir mi?
Francisco Goya, Seated Giant (ca. 1814–18). Courtesy Metropolitan Museum of Art.

Psikolojik Derinliği Olan İşler

New York Frick Collection’dan baş küratör Xavier F. Salomon’un favori Goya tablosu 1803 yapımı “The Count of Fernán Núñez”. Salomon tabloyla ilgili olarak, “Goya İspanyol tarihinin önemli değişim geçirdiği bir döneme tanıklık etti. Etrafındaki dünyaya karşı merak doluydu. Benim için en dokunaklı eserleri portreleri olmuştur. Basit görünseler de psikolojik olarak çok şey anlatırlar. Fernan Nunez Kontu da dönemin önemli isimlerindendi” diye konuştu.

Francisco Goya, The Count of Fernán Núñez (1803). Private Collection.

Resimlerinin Üçte Biri Portreler

Londra National Gallery’den İtalyan, İspanyol ve Fransız resimleri uzmanı küratör Letizia Treves, favori Goya tablosunun 1798 öncesinde yapıldığı düşünülen “Don Andrés del Peral” olduğunu söyledi. Treves, “Goya yaşadığı dönem boyunca en çok ‘Kara Resimler’ ile tanınsa da gününün en önemli portre ressamlarındandı. Resimlerinin üçte biri portrelerden oluşur. Andres del Peral’ın portresi hem dikkat çekici hem de oldukça incelikli” diye konuştu.

Francisco Goya, Don Andrés del Peral (before 1798). Courtesy the National Gallery, London.

Kapak görseli: Francisco Goya, Saturn, 1820-23 / Wikimedia Commons.

Previous Story

Uluslararası İstanbul Opera Festivali’nde Sıra “Saraydan Kız Kaçırma”da

Next Story

Dirimart’tan Ritmo Zeytino İş Birliği

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.