Kasım 2023’te düzenlenen Bilge Karasu Günleri’nde sunulan bildiriler, yazarın çok katmanlı dünyasını, edebi zenginliklerini ve sanatla olan derin ilişkisini geniş bir perspektifle ele alarak kitap haline getirildi. Savaş Kılıç ve Seval Şahin’in hazırladığı Bilge Karasu’yu Düşünmek, edebiyatımızın özgün isimlerinden Karasu’yu daha yakından tanımak isteyen okurlar ve akademik araştırmalar yapanlar için derinlemesine katkı sağlayacak önemli bir kaynak. Yazar, düşünür ve çevirmen kimlikleriyle tanınan Karasu, eserlerinde dilin sınırlarını zorlayan bir yaklaşım benimsemiş; düşünsel zenginliği, felsefi derinlikleri ve estetik arayışlarıyla pek çok okuru etkilemişti.
Farklı Kuşaklardan Bilge Karasu
Kitapta, Karasu’nun Türkçeyi kullanma biçimi, edebiyat tarihimizdeki yeri, anlatılarının özgün yöntemleri ve metinlerinin sanatın diğer dallarıyla kurduğu ilişkiler gibi konuların ele alındığı yazılar bir araya getirildi. Farklı kuşaklardan gelen yazar ve araştırmacılar, Karasu’nun eserlerine dair görüşlerini, anılarını ve incelemelerini bu eserde sunarak, onun yaratıcı mirasına dair yeni kapılar aralıyor. Bilge Karasu’nun üslup özellikleri, felsefi arka planı, resim ve müzik gibi sanat dallarına yönelik düşünceleri ve metinlerinin çok katmanlı yapısı, kitapta geniş bir çerçevede değerlendiriliyor.
Yazar ve Şahıs
Murathan Mungan’ın “Özlediğim Bilge” yazısı, Karasu’nun edebi ve kişisel portresini yansıtırken, Murat Özyaşar’ın “Ustam Ölmüş Ben Satarım” adlı yazısı, usta yazarın edebi mirasına dair dokunaklı bir bakış sunuyor. Fatma Berna Yıldırım’ın “Yazarın İzniyle” yazısı ise, Karasu’nun anlatı dünyasında iz bırakan noktaları inceliyor.
Okumalar
Murat Cankara, “Bilge Karasu Türk Edebiyatının Neresinde?” başlıklı yazısıyla yazarın edebi kimliğini sorgularken, Savaş Kılıç “Anadili, Başkasının Dili” yazısıyla Karasu’nun dil üzerinden yaptığı sanatsal ve düşünsel yolculuğu değerlendiriyor. Kerem Eksen, “Çekmecelerde Kelimeler” yazısında, yazarın üslup dünyasını yeniden ele alıyor. Abdullah Ezik, “Kılavuz’da Düşler, Aşk ve Kötülük” yazısında bu önemli eseri incelerken, İmren Gece Özbey “Kılavuz ve Anlatı Oyunu” başlıklı yazısında anlatı tekniklerini ele alıyor. Pelin Buzluk’un “Gece’ye Bakmak” yazısı ise yazarın ünlü eseri Gece’ye farklı bir bakış açısıyla yaklaşırken, Sylvain Cavaillès, Göçmüş Kediler Bahçesi‘nin Fransızca çevirisi üzerine düşüncelerini aktarıyor.
Şiir, Düşünce, Müzik ve Resim
İsa İlkay Karabaşoğlu’nun “Şiir ve İcra” yazısı, Karasu’nun şiirle ilişkisini irdelerken; Hakan Yücefer, “Akıl Yürütmenin de Yırtılıverdiği Yer” adlı yazısıyla felsefi temalara odaklanıyor. Sema Kaygusuz’un “Bilge’nin Saniyeleri” yazısı, yazarın zamana dair kavrayışını ve bu kavrayışın metinlerindeki yansımalarını irdeliyor. Hasan Turgut’un “Korku ve Terör” yazısı, Karasu’nun eserlerinde işlenen korku öğelerini analiz ediyor.
Yaşamöyküsü ve Kaynakça Araştırmaları
Son bölüm, Karasu’nun hayatına dair yapılan arşiv çalışmaları ve kaynakça araştırmalarıyla derinlemesine bir portre sunuyor. Seval Şahin ve Şerif Eskin’in yazıları, Karasu’nun yaşamına dair bilinmeyen ayrıntıları gün yüzüne çıkarırken, onun edebiyat dünyasındaki etkilerini de gözler önüne seriyor.
Kitabın Tüm Yazarları
Abdullah Ezik, Arif Tapan, Cemile Odunkıran, Çağatay Yılmaz, Fatma Berna Yıldırım, Hakan Yücefer, Hasan Turgut, Işılay Kara Tekgül, İmren Gece Özbey, İsa İlkay Karabaşoğlu, Kerem Eksen, Murat Cankara, Murat Özyaşar, Murathan Mungan, Pelin Buzluk, Sema Kaygusuz, Seray Çalışkan, Sylvain Cavaillès, Şerif Eskin, Tansu Açık, Tevfika İkiz, Tunç Tayanç.