Taner Ceylan 15 yıl aradan sonra Türkiye’de yeni bir sergi ile sanatseverlerin karşısına çıkıyor.
16 Eylül’de Kanlıca’daki Sipahiler Ağası Mehmet Emin Ağa Yalısı’nda kapılarını açacak “Âheste Çek Kürekleri, Mehtâb Uyanmasın” başlıklı sergi, 15 Ekim’e kadar ziyaret edilebilecek.
Yahya Kemal Beyatlı’nın Çubuklu Gazeli şiirinden alıntı ile “Âheste Çek Kürekleri Mehtâb Uyanmasın” başlıklı sergisini 2019 yılından bu yana İstanbul’u farklı perspektiflerden gözlemleyerek oluşturan Taner Ceylan, resimler, heykel ve video çalışması aracılığıyla, şehrin geçmişi ve bugünüyle kurduğu ilişkiyi figürler üzerinden kendi diliyle aktarıyor.
Sergisinde kentin tarihi yapılarını, farklı semtlerini ve hikayelerini yeniden keşfederken İstanbul’un gizli kalmış cevherlerinden ilham alıyor. Serginin mizanseninin oluşturulmasında ise Ceylan, mekan ve sergileme tasarımı için uluslararası bilinen tasarım ofisi Autoban ile iş birliği yaparken, serginin ruhunu canlandırmak üzere sanatçı ile birlikte çalışan Hikmet Mizanoğlu işlerden ilham alarak mekana özel objeler yerleştiriyor.
Osmanlı’nın Anlatılmayan Hikayeleri
Ceylan 2010-2013 yılları arasında ürettiği ve Kasmin Gallery New York’taki kişisel sergisinde yer alan “Kayıp Resimler Serisi” ile başlayan tarih keşfi, Osmanlı Devleti’nin anlatılmayan hikayeleri ve olası halleri üzerine olan çalışmalarını bu yeni seri ile sürdürüyor.
Kişisel sergisi ile eş zamanlı olarak, SALT Beyoğlu’nda Amira Akbıyıkoğlu küratörlüğünde gerçekleşecek “Sahnede 90lar” başlıklı grup sergisinde Taner Ceylan’ın kariyerinin en başlarında hayata geçirdiği ve Türkiye güncel sanat tarihinin ilk ‘happening’ örneklerinden olan Monte Carlo Stili’nin video dokümanteri gösterime sunulacak. Ceylan’ın sanatçı olarak alanda varoluşunu göstermeye çalıştığı bir dönemde, 9 Aralık 1995’te Beyoğlu İmam Adnan Sokak’taki Devlet Han’da gerçekleştirdiği; İstanbul’dan koleksiyonerlerin, sosyetenin tanınmış simaların ve sanatseverlerin davet edildiği ‘kurmaca’ partinin dokümenter videosunun yanı sıra sanatçının resimleri, özel kostümler, parti davetiyesi gibi çeşitli dokümanlar da gösterime sunuluyor.
İşleri ile İki Sergide
Taner Ceylan’ın o dönemden bugüne işleriyle sorguladığı sanatçı – koleksiyoner güç dinamikleri, sanatçının sanat tarihi ile ilişkisi, şehir ile olan bağları sorgulanıyor. Taner Ceylan, yeni sergisi “Âheste Çek Kürekleri Mehtâb Uyanmasın” ile 90’larda gerçekleştirdiği ve büyük ses getiren Monte Carlo Stili’ne de bir nevi selam ediyor.
Taner Ceylan’ın eserlerinin aynı dönemde görülebileceği bir diğer sergi ise Selen Ansen’in küratörlüğünü üstlendiği, Ömer Koç Koleksiyonu’ndan oluşturulan, “İsmi Lazım Değil”. 17. Uluslararası İstanbul Bienali paralel programında yer alan ve Abdül Mecit Efendi Köşkü’nde gerçekleşecek sergide Ceylan’ın 2000 tarihli 8. Uluslararası İstanbul Bienali’nde sergilenen Nude resmi ile sanatçının yeni sergisinde yer alan işlerinin öncüsü olan Kayıp Resimler Serisi’nden, Osmanlı Devleti’nin bir albino tavus kuşunun içkin ve şiddetli güzelliği aracılığıyla tasvir edildiği “Birth of Hope” eseri 17 Eylül itibarıyla ziyaretçilerle buluşacak.
“Âheste Çek Kürekleri Mehtâb Uyanmasın” sergisi Autoban, Komunite İstanbul, Pro İletişim, Aktif Sigorta, Asya Nakliyat, Volvo, Stay Hotels, Divan Kuruçeşme, PPR, Olimpos Lodge hizmet destekleri ile, Cem Adrian, Alkan Akdamar, Sim Şafak Akdamar, Deniz Birgi, Merve Yeşilada Çağlar, Hakan Çınar, Feride Edige, Devrim Erdoğan, Hatice Gökçe, Ahmet Kayalar, Hikmet Mizanoğlu, Ferhan İstanbullu, Can Yüzlü katkıları ile, Saliha Yavuz proje yönetiminde gerçekleşiyor. Sergiyi her gün 12.00-19.00 saatleri arasında ziyaret etmek mümkün.