Truva Atı, Çanakkale, Türkiye. Fotoğraf: Emir Eğricesu

9. Çanakkale Bienali MEKÂNLAR

9. Çanakkale Bienali aralarında Troya Müzesi, Bordo Bina ve bu sene yeni eklenen ASTİM Sanayi Sitesi gibi 13 farklı mekânda, 50’nin üzerinde sanatçıyla zengin bir içerikle kapılarını açıyor.

2008 yılından bu yana, farklı toplulukları günümüz sanatı etrafında Çanakkale’de bir araya getiren bir sivil girişim olan CABININ – Çanakkale Bienali İnisiyatifi tarafından düzenlenen Çanakkale Bienali’nin 9. edisyonunun sanatçıları: Ahmet Yiğider, Akın Güreş, Alper Aydın, Ani Çelik Arevyan, Ataman Girişken, ATI SUFFIX, Ayşen Urfalıoğlu, Aytuğ Aykut, Berkin Gülten, Berkin Günsay, Bilal Yılmaz, Cem Sonel, Damla Sari, David Blandy, Deniz Kulaksızoğlu & Can Yıldırım, Ecem Dilan Köse, Eda Sütunç, Edith Roux, Erdal Duman, Eric Magassa, Esra Carus, Fatih Kızılcan, Fırat Engin, Füreya Koral, Gönül Nuhoğlu, Güçlü Polat, Hakan Yılmaz, Halit Demirel, Jane Jin Kaisen, Johannes Vogl, Jun’ichiro Ishii, Kaan Tanhan, Kerem Meriç, Madlen Hirtentreu, Murat Cem Baytok, Mustafa Akkaya, Nejat Birecik, Ömür Tokgöz, Rabia Seyhan, Serhat Kiraz & Hakan Gündüz, Seyhun Topuz, Süleyman Yılmaz, Tunç Ali Çam, Vasilis Alexandrou, Vince Briffa, Volkan Babaotu, Yabancı, Yunus Aras.

CABININ – Çanakkale Bienali İnisiyatifi Kurucusu Seyhan Boztepe’nin Genel Sanat Yönetmenliği’ni üstlendiği 9. Çanakkale Bienali, Alper Akyüz, Burak Topçakıl, Deniz Erbaş, Didem Çapa, Ebru Nalan Sülün, Hakan Yılmaz, Rüstem Aslan, Thouli Misirloglou, Ulrika Flink ve Zihni Tümer’in dahil olduğu kurulunun önerileri doğrultusunda şekillenen sanatçı ve sergi projeleriyle Çanakkale’de yeniden sanatsal bir odak oluşturuyor.

Dardanel’in ana destekçiliğiyle hayata geçirilen Çanakkale Bienali, 6 hafta sürecek ana sergileri öncesi, sırası ve sonrasına yayılan bir takvimde, iş birlikleri üzerinden şekillenen kültür-sanat etkinlikleri ve projelerden oluşan bir deneyim alanı olarak işleyecek.

Troya Müzesi

Troya Müzesi

Troya Müzesi hem Çanakkale’nin hafıza katmanlarını hem de dünya kültür mirasını geleceğe taşıyan bir çağdaş müze olarak, açıldığı 2018 yılından bu yana Çanakkale Bienali’nin sanat üretiminin gelenek – gelecek bağlamına odaklanan sergiler ile bienal içeriğini ve sergi deneyimini zenginleştiriyor. Troya Müzesi 9. edisyonda bu kez Türkiye çağdaş sanat hafızasının önemli temsilcilerinden Maçka Sanat Galerisi’nden bir seçkiyi ağırlıyor. Sergide Akın Güreş, Ani Çelik Arevyan, Aysen Urfalıoğlu, Esra Carus, Fatih Kızılcan, Fırat Engin, Füreya Koral, Gönül Nuhoğlu, Güçlü Polat, Halit Demirel, Ömür Tokgöz, Rabia Seyhan, Serhat Kiraz & Hakan Gündüz, Seyhun Topuz ve Tunç Ali Çam’ın eserleri yer alıyor.

Troya Müzesi’nin farklı noktalarında ise Ecem Dilan Köse’nin mapping tekniğiyle müzenin dış cephesi için ürettiği “Anthrostrata” eseri, Vinci Briffa’nin Odisseia’dan esinlenen video yerleştirmesi, Ati Suffix’in ise Troya Atı’ndan ilham alan kolektif yayını ziyaretçilerle karşılaşmayı bekliyor.

ASTİM Sanayi Sitesi ASTİM Kolektifi
ASTİM Sanayi Sitesi ASTİM Kolektifi

ASTİM Sanayi Sitesi ASTİM Kolektifi

Son yıllarda Çanakkale’ye göç eden ve ASTİM Sanayi Sitesi’nde buluşan Hakan Yılmaz, Süleyman Yılmaz, Kerem Meriç ve Volkan Babaotu’dan oluşan bu kolektif, dijital medya, immersive teknolojiler, kamusal sanat ve ileri dönüşüm gibi çağdaş sanatın dinamik unsurlarına odaklanan çok disiplinli üretimlerinde ortaklaşıyor.

Astim Kolektifi’nin Çanakkale ile ilk buluşması niteliğindeki sergi projesi, Berkin Günsay ve Mustafa Akkaya’nın da katılımıyla üretimin sembolü olan sanayi bölgelerinde doğa ve insan eliyle yaratılan çevresel etkiler üzerine ileri dönüşüm ve dijital sanatı bir araya getiren bir deneyim alanı olarak kurgulandı. Hakan Yılmaz’ın kurgusuyla Süleyman Yılmaz’ın atölyesinde gerçekleşen sergide ayrıca Zihni Tümer’in davetiyle Erdal Duman ve Murat Cem Baytok’un da yeni üretimleri ilk kez ziyaretçilerle buluşacak.

MAHAL

MAHAL Sanat Habitatı

11 yıl önce CABININ tarafından hayata geçirilen MAHAL Sanat merkezi etrafında kümelenen girişimlerle Çanakkale’nin kültür – sanat odağına dönüşen ve kentin mimari hafızasını yansıtan tarihi palamut depolarının olduğu bölge bu edisyonda da bienalin oluşturduğu mekânsal yayılımın odak noktasını oluşturuyor. Üç farklı mekâna yayılan ve SAHA Derneği, Fransız Enstitüsü, Goethe Enstitüsü, Cermodern gibi kültür kurumlarının katkılarıyla hayata geçen sergilerde Ahmet Yiğider, Ataman Girişken, Damla Sari, Jun’ichiro Ishii, Nejat Birecik, Edith Roux, Kaan Tanhan, Johannes Vogl ve Alper Aydın’ın eserleri yer alıyor. Bu sergilerde sanatçıların günümüz görsel kültüründen ilham alan ve etkileşimli dijital teknolojilerden endüstriyel buluntu nesnelere uzanan, işitsel, kokusal (olfaktif) ve fiziksel deneyimleri de sürece dahil eden üretimleri ön plana çıkıyor.

İlginizi çekebilir:  Popüler Kültürde Bizans

Berkin Gülten, Deniz Kulaksızoğlu & Can Yıldırım, Eda Sütunç, Yabancı, Madlen Hirtentreu ve Yunus Aras’ın yeni üretimlerini bir araya getiren kolektif sergi ise, CABININ küratörlerinden Burak Topçakıl’ın son yıllarda üzerinde çalıştığı, genç kuşaktan sanatçıları odağına alan “Yeni Sıradan / Neo-Ordinay” projesinin gelişim evresini yansıtıyor. Sergi mekânını günümüz gençliğinin görsel evreninin, tuhaf estetiğinin, karamsar alaycılığının, dağınık zihninin ele geçirmesine izin veren sergi yeni kuşak sanatçılarla tanışmak için de özgün bir bağlam oluşturuyor.

Korfmann Kütüphanesi

Korfmann Kütüphanesi

Kültür için Alan Hareketlilik Programı kapsamında tanışan Ulrika Flink ve Deniz Erbaş, Korfmann Kütüphanesi’nde David Blandy, Jane Jin Kaisen ve Eric Magassa’nın eserlerinden oluşan bir sergi kurguluyor. Arkeoloji, tarih ve kültürel pratiklere odaklanan geniş koleksiyonuyla Türkiye’nin en önemli arkeoloji ihtisas arşivlerinden olan Korfmann Kütüphanesi, geçmiş ile bugün, ritüeller, kimlik, mekân ve güç ilişkilerinin kesişimini keşfetmek için ideal bir arka plan oluşturuyor. Kısmen unutulmuş bir geçmişin hızla gelişen bir şimdiki zamanla kesiştiği anları çağrıştırarak, kaybedilenler ile henüz keşfedilmemiş olanlar arasındaki boşlukta var olan beklenmedik ve muhtemelen farklı bir geleceğe kapı açan sergi, Korfmann Kütüphanesi’nin hem içeriğiyle hem de bir parçası olduğu mahalle ekosistemiyle farklı yönlerden etkileşime giriyor. Kültür için Alan’ın yansıra British Council Yaratıcı İş Birliği Programı ile Danimarka Kültür Enstitüsü’nün katkılarıyla hayata geçen sergide ziyaretçileri dünyalar kurmaya davet eden bir oyun alanı da bekliyor.

Bordo Bina

Bordo Bina

2018 yılında 6. Çanakkale Bienali kapsamında kapılarını açan Bordo Bina, geçen süreçte sergiler ve farklı etkinliklerle Çanakkale’nin kültür ekosistemini zenginleştiren bir yapı oldu. Segâh Atay tarafından, kent tarihini yansıtan dokusu korunarak güncel bir kimlik kazandırılan Bordo Bina, Aytuğ Aykut, Cem Sonel ve Vasilis Alexandrou’nun eserlerine ev sahipliği yapacak. Sergide ayrıca Bilal Yılmaz’ın Ebru Nalan Sülün danışmanlığında hayata geçirdiği yeni üretimi de ilk kez izleyicilerle buluşacak.

9. Çanakkale Bienali’nin Yeni Komşuları

Merkezi Assos Antik Kenti’ne komşu bir çiftlik olan Güneşane Vakfı’nda, çocukların yaparak, hissederek ve fark ederek yaşam becerilerini geliştirmeleri amacıyla eğitsel atölye çalışmaları düzenleniyor. Bienal kapsamında vakfın çiftliğinde David Bandy’nin çocukları merkezine alarak tarım ve savaş ilişkisine odaklandığı “Toprak, Kas ve Kemik” videosunun özel gösterimleri düzenlenecek. Ayrıca, Güneşane Vakfı ve Danimarka Kültür Enstitüsü iş birliğiyle hayata geçirilen Marika Seidler’in “Doğa Sanat Okulum” projesi, 12-13 Ekim tarihlerinde köyde yaşayan çocuklarla buluşacak.

Adatepe İda Blue Hotel, bölgenin butik bir turizm işletmesi olmanın ötesinde sanata açtığı alan ve özgün sanat koleksiyonuyla Bienal’in bölgede kurduğu iş birliklerinin bir diğeri olacak. 2024 yılı yazında Fatoş Üstek küratörlüğünde İda Blue Hotel’de üretimlerini gerçekleştiren Danimarkalı sanatçı Kirstine Roepstorff’un heykelleri ziyaret edilebilecek.

Küçükkuyu’da bulunan ve bölgenin en köklü kültür kurumlarından olan Zeytinyağı Müzesi de 9. Çanakkale Bienali rotasına dahil oldu. Türkiye’de türünün ilk örneği olarak 2001 yılında açılan Zeytinyağı “Fabrika – Müzesi” bienal süresince sanatçı Jun’ichiro ISHII’nin Japon geleneksel reçine hasadını şiirsel bir dille görselleştirdiği Urushi Video Projesi’ne ev sahipliği yapacak.

Düzenleyenler:
Kurucu Direktör: Seyhan Boztepe
CABININ – Çanakkale Bienali İnisiyatifi, Troya Kültür Derneği

Previous Story

Düşmanca Bir Dünyada Hayatta Kalmak

Next Story

OG Gallery’de Nemli Mavi

0 0,00
02_ArtDog_CD_Logo_RGB_Black

BÜLTEN

Türkiye ve dünyadan haftalık kültür-sanat haberleri, inceleme yazıları, sergiler ve etkinlikleri takip et.

Bülten aboneliğinde ArtDog Istanbul’un gizlilik sözleşmesini kabul etmiş olursunuz.