ABD ordusunun II. Dünya Savaşı’nın sonunda Almanya’dan kaçırıp Virginia’nın kuzeyinde, Fort Belvoir’daki karargahına getirdiği Nazi Almanyası dönemi sanat eserleri gün ışığına çıktı. Nazi Almanyası dönemi sanatına ait en geniş koleksiyonlardan biri 456 parçalık koleksiyon ABD ordusunun Fort Belvoir’daki Army’s Museum Support Center’da tutuluyor.
The New Yorker’da Dexter Filkins imzalı yazıda, Filkins pek çoğu halk tarafından görülmemiş olan yüzlerce eserin bulunduğu depoya girdiğinde yaşadığı deneyimi bir zaman makinesiyle o ‘karanlık’ döneme girmeye benzetti.
Posterler, Flyer’lar, Tablolar…
Habere göre, eserler arasında Nazi propogandasını hızla yaymak amacıyla tasarlanan poster ve flyer’ların yanı sıra resimler de yer alıyor. En bilinenlerinden biri ise Hubert Berzinger’in Hitler’in yönetime gelişinden bir yıl sonra yaptığı “The Flag Bearer” adlı eseri. Eserde elinde Nazi bayrağı tutan Hitler, siyah bir atın üstünde betimleniyor. Hermann Otto Hoyer’in 1937 tarihli “In the Beginning Was the Word”ü, Emil Scheibe’nin “Hitler At the Front”u (1942) da koleksiyondaki işler arasında.
Hitler’in Dört Suluboya Resmi Yer Alıyor
1945 yılından bu yana kilit altında tutulan koleksiyonda Nazi Almanyası’nın ırkçı diktatörü Adolf Hitler’in çizdiği dört suluboya resim bulunuyor. İşlerden biri “Railway Embankment” adını taşıyor.
Yazıda, sanatçı olma hayali bilinen Hitler’in 1. Dünya Savaşı döneminde asker olarak görev yaparken yanında kağıt ve kalem taşıdığı ve boş zamanlarını resim yaparak değerlendirdiği paylaşılıyor. Adolf Hitler’in gençliğinde eğitim için başvurduğu Viyana Güzel Sanatlar Akademisi’nden iki kez reddedildiği biliniyor.
Nazilerin Yüceltilmemesi İçin Saklandı
The New Yorker’ın haberine göre ABD ordusu koleksiyonu bugüne dek “Nazilerin yüceltilmemesi” için sakladı. ABD ordusunun baş sanat küratörü Sarah Forgey, Indiana Jones serisinin ilk filmi Kutsal Hazine Avcıları’nın sonunda keşfedilen büyük hazine deposuna benzetilen koleksiyon hakkında The New Yorker’a konuştu.
Forgey, Nasyonal Sosyalizmin yeniden canlanmasından korkulduğu için koleksiyonun kilit altında tutulduğunu söyledi. Küratör, “1945’te bu eserlere el koyduk çünkü tehlikeli ellere geçmelerini istemedik” dedi.
‘Zararsız’ Görülenler İade Edildi
Yüzbaşı Gordon W. Gilkey tarafından yakalanan eserler Berlin’den Çek sınırına kaçırılırken tespit edilmişti. Binlerce eserden ‘zararsız’ görülenlerin Batı Almanya’ya iadesinin ardından 327 eser ayrıldı, 259 iş ise yine eğitim amacıyla ABD’de kaldı.